Novinky

Rozhovor s Ondřejem Závodským, náměstkem ministra financí

oddělení 2101 - Tiskové
oddělení 2101 - Tiskové

Vydáno

  • Rozhovor
  • Náměstek
  • Lidé MF
  • Náměstek ministra financí pro hazard a majetek státu
  • Loterie a sázkové hry
  • Aktuálně.cz

Zdroj: Aktuálně.cz | 10.11.2014 | Rubrika: Ekonomika | Autor: Jiří Hovorka


* Z hazardu nyní stát na daních vybere osm miliard korun za rok. Dojde s přísnějšími pravidly k propadu příjmů?

Problematika má několik rovin. Nyní stát přichází minimálně o miliardu korun ročně tím, že kvůli nastavené legislativě se na internetu většinou hraje ilegálně a daňová správa z toho nevidí ani korunu. Zároveň si nemyslím, že kvůli novým pravidlům lze předpokládat nějaký úbytek příležitostí.

My chceme udělat taková opatření, která sníží negativní dopady hazardu. Jestliže například zmizí automaty z hospod, tak rapidně snížíme sociopatický dopad, ale daňový efekt oproti zdanění internetu bude marginální. Pak je tady rovina daňových sazeb. Ta sice nespadá pode mě, ale programové prohlášení vlády vyhlašuje trend zvyšování daní z hazardu, což samozřejmě ministerstvo financí bude reflektovat.

Nové sazby tak mohou ještě více vynahradit částečný daňový výpadek z některých částí trhu. Přínos hazardních reforem by se měl projevit výrazně hlavně na výdajové straně. Velmi konzervativní odhad nákladů, kterými hazard každoročně zatěžuje naši společnost, je 16 miliard korun. Je zde tedy značný prostor pro úspory.

* Sazba daně z hazardních her by se měla zvyšovat plošně, pro všechny druhy hazardních her?

Rozhodně by se měla odstupňovat podle druhu nebezpečnosti jednotlivých her. Nejvyšší daně by se měly platit z herních automatů, protože jsou jednoznačně nejvíce nebezpečné. Do konkrétních návrhů na výši sazeb se ale pouštět nechci, to mají na starosti kolegové, kteří řeší daně a nyní o tom vášnivě diskutují.

* Říkáte, že herní automaty v hospodách na sebe vážou největší patologické dopady. Co si pod tím mám představit?

Nám jde o celou filozofii, že hazard – a zejména ten tvrdý – je něco zcela mimořádného, a když se s ním člověk nechce setkávat, tak se s ním setkávat nemá. Jde nám zejména o další generace, které automaty zvědavě okukují v hospodách nebo třeba na benzinových pumpách. Přístupnost hazardu je u nás extrémní, a to přístupnost i pro mladistvé. Nemluvím jen o hraní, ale i o tom, že vidí, že si někdo dá pivo a hraje u toho na automatech. To je naprosto špatně.

* Výraznou změnou má být chystaný registr vyloučených hráčů. Začne fungovat také od roku 2016, odkdy má být nový zákon účinný?

Uvažujeme o tom, jestli už od začátku roku 2016, nebo v návaznosti na to, jak se podaří vybudovat informační systém. Buď to tedy spustit zároveň bez dostatečného IT zabezpečení, nebo důkladně po spuštění toho IT systému. Já se přitom kloním ke druhé variantě, i když by to nejspíš vzhledem ke všem lhůtám znamenalo odklad vzniku registru zhruba do poloviny roku 2016. Nyní je výběrové řízení ve fázi po podání nabídek a věřím, že během pár týdnů budeme znát „architekta“ celého systému. Během první čtvrtiny roku 2015 bychom pak měli společně vybrat ideální systém pro Česko, inspirovat se přitom chci hlavně na severu Evropy.

* Už víte, kolik bude vybudování celého systému zhruba stát?

Očekáváme částku v řádech desítek milionů, maximálně stovky milionů. Ta částka by se nám ale měla vrátit během několika týdnů, když budeme nově mít daňový příjem i od zahraničních online sázkových společností.

* Jak bude vypadat samotné fungování registru? Kdo všechno si nezahraje hazardní hry? Zatím jste obecně zmínili jen příjemce sociálních dávek a dlužníky...

Vycházíme ze dvou nelogičností. Jestliže někdo má příspěvek v hmotné nouzi – tedy pokud, lidově řečeno, nemá nic a stát mu musí zajišťovat základní obživu –, pak má jen těžko peníze na něco, čemu budeme eufemisticky říkat zábava. Dále platí, že jestliže je někdo v insolvenčním řízení, věřitelé se dělí o jeho příjmy, dostanou jen část původního dluhu a stát dlužníkovi takový postup schválí, pak považuji za naprosto nelogické, aby měl peníze nazbyt na hazard. Líbilo by se mi ještě rozšíření tohoto okruhu na neplatiče výživného - u něj je ale situace složitá, protože například není žádný registr takových dlužníků. Počítáme také s výraznou rolí sebeomezujících opatření tak, aby si lidé sami mohli snížit zákonem nastavený limit na prosázenou částku za hodinu či měsíc, případně by si to mohli zcela zakázat. Hráči tak sami dostanou možnost nechat se zařadit na černou listinu k lidem v hmotné nouzi nebo k lidem v osobním bankrotu.

* Další sociální dávky – například rodičovská - nebudou překážkou ke hře?

V současné verzi to nepředpokládáme. Čekáme na výsledky meziresortního připomínkového řízení - kdyby nám v něm ministerstvo práce a sociálních věcí toto doporučilo a pokud to bude právně vymahatelné, tak se nad tím budeme zamýšlet.

* Maximální limity na prosázení mají být ve výši tisíc korun za hodinu a dvacet tisíc korun za měsíc?

Ano, s těmito limity nyní počítáme na hrací automaty a na některé hry na internetu - u nich to ještě musíme dořešit. Naopak s nimi nepočítáme u živé hry – například ruleta nebo karty - v kasinech, která nezpůsobuje tak velkou závislost a navíc se v těchto zařízeních utrácí poměrně velký zahraniční kapitál. Nechceme, aby zmizel. Samozřejmě to neznamená, že se na kasina nemáme zaměřovat v souvislosti například s praním špinavých peněz. Absence limitů u nich tedy neznamená, že kasinům fandíme.

* Jak konkrétně bude registr fungovat? Když budu chtít hrát třeba na automatu, tak do něj budu muset vložit občanský průkaz a on se spojí s databází?

Detaily nám ukáže architekt systému, kterého vybíráme. Ideálně to ale bude vypadat tak, jak říkáte. Nějakým způsobem se před hrou identifikujete, například vložíte občanský průkaz nebo kartu vydanou na základě občanského průkazu. Na základě toho dojde k propojení se systémem, a buď to napíše průběžné skóre, nebo vám to hru nepovolí.


* U kurzového sázení na pobočce sázkových kanceláří by to mělo být jak?

U běžného sázení na pobočkách nepředpokládáme zásadní změny. Naopak u online kurzového sázení ale oboje zavést chceme. Jestliže ráno jedu do práce a nechám dvacet korun v sázkové kanceláři na to, jak dopadne večer fotbalový zápas, tak tam vidím menší prvek náhody a větší prvek vědomostí. Když ale na internetu sázím na to, co tam padne v příští sekundě, tak je podíl náhody podstatně vyšší. Sázení online má současně vyšší nebezpečnost než sázení na pobočkách.

* Já ale stejně tak můžu sázet online ráno na večerní výsledek…

Námi navrhovaná opatření na ochranu spotřebitelů a opatření pro zodpovědné hraní vám v takovém sázení samozřejmě bránit nebudou.

* Mluvil jste už o tom, že zlegalizujete také zahraniční sázkové kanceláře, které se v Česku zaregistrují. Jak chce ministerstvo financí ale bránit zahraničním online sázkovým kancelářím, aby v Česku působily bez registrace? A proč to nefunguje už nyní?

Narážíme na legislativní překážku. Před několika lety se udělala jedna z nejhorších věcí, které u nás v posledních letech v loterijní legislativě proběhly, když se zlegalizovaly jen sázkové společnosti se sídlem v Česku. Zdánlivě tím získaly výhodu, negativem ale je, že tu působí zahraniční společnosti, které nezdaňujeme a které jsou v souladu s evropským právem a v nesouladu s právem České republiky. České právo tedy je v nesouladu s evropským právem, a proto proti takovým společnostem nemůžeme vystupovat a zároveň přicházíme o daňový výnos. Snažíme se tedy přes informační kampaň alespoň lidem říci, že když u takových sázkových kanceláří sází, porušují zákon a hrozí jim pokuta. Nyní vede specializovaný finanční úřad několik takových šetření, my se to ale snažíme redukovat. Pokuta zatím padla jedna.

Po účinnosti námi připravovaného zákona pak bude český zákon v souladu s evropským právem, takže správní nebo trestní odpovědnost už bude aplikovatelná. Pak existuje systém blokací internetových adres a potenciálně i peněžních toků. Budeme samozřejmě i velmi úzce kooperovat s ostatními evropskými státy. Myslím také, že většina lidí v Česku nemá nějakou desperátní potřebu hrát na nelegálních serverech a v momentě, kdy budou vědět, že většina online sázek je legální, tak nebudou mít potřebu být u těch nelegálních, jak je tomu dnes.

* Zástupci hazardu varují před tím, že vámi navržené změny pošlou hráče hromadně do nelegálních sázek, že pomohou mafii a stát přijde o peníze z daní. Jak jim odpovídáte?

Je to demagogie. Zapomínají na dvě věci. Internet už se nebude po účinnosti nového zákona rovnat černému trhu. A dále předpokládají, že orgány činné v trestném řízení nebudou schopné nelegální činnost postihovat. Pak je tady třetí věc a můj oblíbený příklad. Když zvýším cenu cigaret o pět korun, tak to trh neunese a přesune velkou část do ilegálně projíždějících kamionů s cigaretami. Zatímco když to postupně zvýším pětkrát o korunu, tak to trh nepozná. Stejně tak jsem přesvědčený, že na trhu s hazardem neděláme tak fatální krok, abychom hráče zaháněli do sklepních ilegálních heren. Jestliže někdo bude chtít hrát, bude moci hrát legálně na internetu nebo si zajde do herny či kasina.

Nejčtenější