Novinky

Rozhovor s ministrem financí Andrejem Babišem ze dne 20.9.2014

oddělení 2101 - Tiskové
oddělení 2101 - Tiskové

Vydáno

  • Rozhovor
  • Ministr financí
  • Andrej Babiš
  • Deník

Zdroj: denik.cz | 20.9.2014 | Rubrika: Z domova


* V jaké kondici je státní kasa?

Schodek státního rozpočtu se vyvíjí dobrým směrem. Původně měl být ve výši 112 miliard, nejdříve jsem ho chtěl stlačit na 107 a teď to vypadá na schodek pod 90 miliard. Snažím se tedy dostat na úroveň roku 2013, kdy bylo vše zaškrceno, veškeré investice zastaveny. My jsme naopak ekonomiku a tím ?i spotřebu uvolnili. Jde nám také o to, aby resorty vyčerpaly prostředky, které mají pro investice k dispozici. Nejdůležitější přitom je, že se nezvyšuje dluh, a počítám, že nám v porovnání s rokem 2013 koncem roku 2015 v poměru k HDP zadlužení klesne o tři body na úroveň 40 procent HDP.


* Je to díky lepšímu výběru daní, nebo tím, že se ekonomice daří?

Je to kombinace obojího. My se hlavně snažíme zamezit daňovým únikům, především karuselovým obchodům s DPH. A já to chci řešit i na evropské úrovni. Do Prahy přijede na mé pozvání německý ministr financí Schäuble, se kterým už jsem jednal v Berlíně, a v Evropě se v této věci hodně angažuji. Na setkání už jsem pozval rakouského, maďarského, chorvatského, slovenského a polského ministra financí. Daňové podvody jsou totiž celoevropský problém. Snažím se v jednotlivých zemích také získat informace o opatřeních a legislativě, které by pomohly i nám. Nedávno jsem mluvil s francouzským ministrem financí v Paříži, samozřejmě mají centrální registr účtů, úplně v pohodě to tam funguje. Nechápu, proč by to nemohlo jít stejně?u nás. Můj francouzský protějšek mi říkal, že finanční správa kdysi prověřovala jeho staré účty, které už nejsou funkční a na které dávno zapomněl.


* Vás také prověřuje finanční správa?

Jasně, moje firmy určitě. Chci se soustředit právě na posílení finanční a celní správy, na zvýšení jejich kompetencí a záběru. Tyhle dvě instituce nikdo aktivně neřídil, aby dělaly to, co mají. Kalousek používal finanční správu a FAÚ (Finančně analytický útvar) pro svoje politické a ekonomické cíle, všichni si pamatujeme, jak FAÚ použil v kauze Promopro proti ministru Vondrovi. Letos FAÚ podal už 502 trestních oznámení a zajistil 1,79 miliardy korun, z toho pro finanční správu 430 milionů a celní správu 270 milionů, které pak byly pro stát správcem daně odčerpány. Podobně jako FAÚ bylo dříve řízené celé ministerstvo. Změnili jsme to. Dneska nakupujeme služby o desítky procent levněji, takže snižujeme provozní náklady. Za těch sedm měsíců jsme je celkově snížili o 182,3 milionu, ale došlo i ke zvýšení výplat o 17,7 milionu čili vykazované saldo úspory je 164,6 milionu. Odstřihli jsme všechny zbytečné externí právní služby a rušíme nevýhodné smlouvy. Zjistil jsem třeba, že máme v kuchyni varnu na knedlíky za 675 tisíc, i když by se dala pořídit za 250 tisíc.


* To jsou ale z hlediska rozpočtu drobné, vy byste potřeboval do státní kasy získat desítky miliard.

My nejdřív ale opravdu potřebujeme funkční finanční a celní správu, musíme jim vytvořit podmínky, aby měly dostatek odborně vybavených lidí, do boje proti podvodům musíme zkrátka investovat. Takže celníci, kteří dva roky čekali na rentgen na kamiony, ho nyní dostanou. Získají také dvě laboratoře na analýzu obsahu pohonných hmot při zásazích. Vyslal jsem zkrátka jasný signál, že daňové úniky trpět nebudeme a budeme proti nim bojovat. Stejné je to s hazardem, který byl ministerstvem financí v minulosti ochraňován.


* Mohlo by pomoci zavedení majetkového přiznání?

Nejde o žádné pravidelné přiznání, jde o prokazování původu majetku. Pokud má někdo obrovský majetek, měl by být schopen finanční správě doložit, jak k němu přišel a kde příjmy zdanil. Je to normální nástroj ve většině států Evropy. Co se týče samotného prokazování, jsme zastánci nesoudní cesty, tedy dodatečného zdanění nepřiznaných příjmů, ale nechci o tom ještě mluvit podrobně, děláme na tom a návrh bude podle legislativního plánu vlády hotový do konce září.


* Bude se dodaňovat i zpětně?

My to musíme nejprve předložit koalici k jednání a jednotlivým resortům k připomínkám. Principiálně bychom to tak při velkých nesrovnalostech mezi příjmy a výdaji chtěli. Běžní lidé, živnostníci a podnikatelé se ale nemají čeho obávat, naopak by měli takovou normu přivítat. Podle médií se největší disproporce v majetku oproti jejich příjmům vyskytují u bývalých politiků, jejich poradců nebo některých vysokých úředníků či zaměstnanců státních firem.


* Proč složitě hledáte příjmy v řádech milionů, když byste mohl snadno získat miliardy, konkrétně zavedením dvou sazeb DPH, přičemž ta nižší na předměty denní spotřeby včetně potravin by byla ve výši deseti procent, ale ta vyšší třeba na úrovni 22 procent? Koneckonců k zavedení dvou, nikoli tří pásem vás vyzvala i ODS.

Tak ODS nám spolu s Kalouskem především sníženou sazbu postupně navýšila z 10 na 15 procent. Na to by se nemělo zapomínat. Teď navrhují opak a je to jen prázdné populistické gesto, stejně jako když se Kalousek, který byl ve vládě největším nepřítelem živnostníků, dneska tváří, že jim chce pomáhat. Změna stávajících sazeb DPH nyní není možná. Teď zavádíme třetí sazbu ve výši 10 procent na léky, dětskou výživu a knihy. Ministerstvo zdravotnictví by mělo v rámci regulace léčiv dohlédnout na to, aby léky a dětská výživa opravdu zlevnily a měli ?z toho prospěch občané, hlavně starší lidé, kteří léky nejvíce nakupují, a mladé rodiny. Doufám, že v roce 2017 už na tom budeme tak dobře, že budeme moct navrhnout snížení nižší sazby na původních 10 procent pro všechny komodity, které do snížené sazby patří, vlastně tak, jak to bylo předtím, než nám je ODS a TOP 09 navýšily.


* Vy byste byl pro dvě sazby?

Ano, mým cílem by byly dvě sazby, základní 21 procent a snížená deset. Pokud se ekonomice bude dařit ?a zavedeme všechny systémy, jako jsou elektronický výkaz DPH a elektronický výkaz tržeb, tak bychom o tom mohli skutečně někdy v roce 2017 uvažovat. Základním cílem ale musí zůstat snižování schodků a nezadlužování země.


* Váš předchůdce Miroslav Kalousek tvrdí, že koalice příští rok zvýší strukturální deficit rozpočtu i daně z příjmu fyzických osob. Vyčítá vám hlavně, že ty peníze nebudou účelně investovány, ale „prožrány". Co vás k tomu vede?

To jsou nesmysly. Žádné daně nezvyšujeme. To je podstatný vklad hnutí ANO v koalici, ve které to jinak nemáme jednoduché. Já nejsem levičák, který chce všem rozdávat stejně, jsem pravicově smýšlející člověk se silným sociálním cítěním. My jsme jen uvolnili spotřebu, kterou Kalouskova vláda nesmyslně škrtila. Sebrala peníze všem státním zaměstnancům kromě učitelů, penzistům přidala směšných 45 korun, vzala pracujícím důchodcům slevu na dani, porodné přiznala jen na první dítě. Živnostníkům vzala slevy na děti a na partnery ?v domácnosti, kteří jsou bez příjmů, zkrouhla peníze handicapovaným. My teď lidem ty peníze vracíme. Aby je mohli utratit, tedy investovat. Dnes jsou tedy Kalouskovy řeči o tom, že zvyšujeme daně, demagogie a drzost.


* Místopředseda TOP 09 Kalousek říká, že informaci o zvýšení daně z příjmu fyzických osob 14,6 miliardy korun uvedlo přímo ministerstvo financí v dokumentaci pro Brusel. A zopakovala mu ho i vaše náměstkyně Simona Hornochová.

To je neuvěřitelná podlost. Miroslav Kalousek mluví o fiktivním příjmu v případě zavedení jednotného inkasního místa. On ten slib voličům, že sníží daně, ale dal v situaci, kdy věděl, že ve volbách prohraje a v době účinnosti zákona bude u moci levice. To byla past na příští vládu, do které jsme nemohli se zdravým rozumem spadnout. Chtěl vědomě poškodit rozpočet minimálně o 20 miliard. To je, jako kdybych předstoupil před voliče a řekl jim, že za čtyři roky budou mít jen sedmiprocentní daň. To by byl podvod.


* Faktem ovšem je, že živnostníkům stanovujete bez rozdílu strop pro paušály ve výši dvou milionů korun.

To je naprosto logické narovnání. Ten strop už existoval pro živnostníky v pásmu do 40 procent, teď to zavádíme i u 60 a 80 procent. Nemyslím si, že typický živnostník má měsíční příjem 167 tisíc, existují tu ale takzvaní živnostníci, kteří mají na poradenství miliony, náklady na živnost minimální a přitom si můžou danit paušálem.


* Po pravdě to zatím vypadá, že spíš naplňujete program ČSSD a lidovců. Slevy na děti, porodné, vyšší penze, nižší DPH na léky, to jsou jejich priority.

Naší prioritou je nezvedání daní a to držíme, i když na nás ČSSD tlačila, abychom je zvýšili a zavedli sektorovou daň a další daně. My jsme ale zabránili vládě ČSSD s podporou komunistů a chceme podpořit podnikatele, živnostníky, všechny, kteří vytvářejí hodnoty. Samozřejmě jsme měli také v programu podporu mladých rodin, senioři si zaslouží důstojný důchod, takže z nižších cen léků budou mít výhodu všichni. Já se pořád cítím být víc občanem a podnikatelem než politikem. Chovám se a mluvím jinak než politici klasických polistopadových stran. Hlavně mluvím méně a víc pracuju. Pracuju podstatně víc než předtím ve firmě.


* Vy ovšem jste politik, ministr, poslanec…

Ale nemyslím jako lidé, kteří to dělají už dvacet let, zavřeli se ve sněmovně a vystačí si s médii sami. Vezměte si, kdo do té politiky přicházel. Topolánek, Řebíček… Ti a další zázračně zbohatli až ve státní správě, do té doby se jim podnikatelsky nic nedařilo. Já to chci a taky to dělám úplně naopak. Snažím se do politiky dostat lidi, kteří uspěli i bez ní a kteří už mají vyděláno. Jenže to jde ztěžka a pomalu. Stejně jako v koalici, kde to nemáme snadné. Musíme dělat kompromisy, učím se, nemám s tím zkušenosti. Kdybych ale dělal koaliční dohodu dneska, vyjednal bych ji jinak. Jedna z mých špatných vlastností totiž je, že jsem dost důvěřivý a občas i naivní, protože posuzuji lidi podle sebe.


* Trval byste na ministerstvu zdravotnictví pro ANO?

To jsme mít mohli, ale já na ně neměl vhodného člověka. Financování zdravotnictví není vůbec průhledné, hlavně úhrady zdravotních pojišťoven pro jednotlivé poskytovatele zdravotní péče jsou netransparentní…


* V tisku se teď spekuluje, že po volbách s ČSSD vyměníte resort zdravotnictví a obětujete dopravu. Jaký je aktuálně váš vztah s ministrem Prachařem?

To jsou spekulace, o kterých jsem slyšel za těch sedm měsíců aspoň třikrát, a žádný resort se zatím neměnil. Doprava je nesmírně náročná. Kalouskova vláda zastavila veškeré investice do infrastruktury, nebyly zde nakreslené projekty, nic, jen rozkopaná D1. Pan Kalousek se pak ještě pochlubil, že mu zůstalo 11,7 miliardy na výstavbu infrastruktury v rozpočtu. To je to jeho „snižování schodku". Ministr Prachař se snaží opravy a výstavbu nových úseků urychlit, ale je to nesmírně náročné dědictví. Vůbec mu to nezávidím. Některé projekty nabírají zpoždění. To ale souvisí i s tím, co mi nejvíc vadí. Že je státní správa extrémně byrokratická, nepružná, pomalá, nelogická. Člověk se selským rozumem to nemůže pochopit. Celý systém je nastavený na utrácení, nikoli na šetření, jako je to u živnostníků a podnikatelů. Nedávno jsem mluvil s jedním zastupitelem a ten mi vyčetl, že nedržím slovo. Před volbami jsem totiž říkal, že budu pracovat v opozici a do vlády nechci. To je pravda, dopadlo to jinak, voliči tak rozhodli a já jsem rád. Slib, že nebudu krást, nebudu lhát a budu pracovat pro lidi, ale plním stoprocentně.


* Nemluvme rovnou o lži, ale je fakt, že názory měníte pružně. Například u důchodového pilíře, poplatků v nemocnicích, politických náměstků a naposled u nástupkyně paní ministryně Jourové. V pondělí ráno jste řekl, že to budete řešit až po volbách, pak si vás pan premiér pozval na kobereček a odpoledne už jste mluvil jinak, šéfa resortu prý vyberete do konce měsíce.

Jenže premiér mě s tou žádostí oslovil až 15. září na vládě. Před zasedáním vlády, kdy se mě na to média ptala, jsem to tedy nevěděl. Teď už jeho požadavek znám a budu to řešit. Navíc mi během toho pondělka sama paní Jourová řekla, že by chtěla skončit do konce září. I proto jsem připustil, že se budeme snažit hledat rychleji.


* Co je na tom tak složitého? Ministerstvo prakticky řídí náměstkyně Klára Dostálová. Nedělá to snad dobře?

Když se paní Dostálová stala náměstkyní, byl klid, jakmile se stala kandidátkou na ministryni, je kolem ní plno řečí a objevují se různé kontroverzní záležitosti. Samozřejmě se musím poptat, jak to je, a zjistit, jestli je skutečně tou nejlepší kandidátkou za naše hnutí, nebo zda se najde někdo jiný.


* Nejde však jen o Věru Jourovou jako ministryni, byla také jedinou místopředsedkyní hnutí ANO. Už v březnu jste říkal, že by to měl vyřešit váš sjezd v květnu. Ten se nekonal. Nebyl ani v září, vždy jste se vymluvil na nějaké volby. Zase změna názoru.

Na tom nevidím nic špatného. Když se člověk dostane do toho prostředí, tak mění názory. My jsme byli nepolíbení politikou. Nejsme politici. Učíme se.


* Učíte se nějak pomalu. Dodnes nemáte pevnou regionální strukturu, fungujete bez místopředsedů.

Není to pravda, máme 91 oblastních a 186 místních organizací.


* Jde jen o čísla. Zato denně se můžeme dočíst, jak ty organizace vznikají. Někde nechají žádost o členství rok bez povšimnutí, jinde přijmou okamžitě celé rodiny, které pak také napíšou na kandidátky. Vždyť to sami členové ANO popisují.

Kde?


* Všude, napříč republikou. Napsali tam maminku, strýčka, manželku.

Ale dělali si to sami lidé v regionech, z centra jim do toho nikdo nezasahoval. ?Z těch 9200 kandidátů jsem jmenoval jenom čtyři – Kaplickou, Krnáčovou, Nachera a paní profesorku Kislingerovou. My ty struktury máme, normálně fungují. Rozhoduje o tom celostátní výbor, neschválili jsme asi deset kandidátek, vyškrtali jsme nějaké lidi. Když zjistíme, že jsme špatně vybrali, okamžitě je škrtáme, nekryjeme je jako tradiční politické strany.


* Ono to hlavně vypadá, že ke komunálním volbám přistupujete trochu s nadhledem, jako by pro vás nebyly až tak důležité.

Jsou důležité. U nás je 6000 obcí do 500 obyvatel a tam nejde o žádné konkurenční střety. My budeme rádi, když se do vedení menších obcí dostanou i další občanská hnutí. Pro nás jsou soupeřem tradiční politické strany, hlavně ve velkých městech.


* Máte jasno, s kým byste v případě úspěchu šli do koalice na velkých radnicích?

Nemáme.


* Voliči by jistě dopředu chtěli vědět, zda ANO utvoří koalici s ODS, nebo TOP 09, zkrátka s kým by vládlo?

Se slušnými lidmi, kteří nekradou.


* Jak je budete lustrovat?

Ne my, média to budou dělat.


* Vážně, vy jim věříte? Na besedě v Havířově jste tento týden uvedl, že ANO nemá šanci se dostat do médií, protože jsou ovládaná stranami, které jsou ve městech u moci.

To není pravda. Řekl jsem, že komunál ovládají tradiční politické strany.


* Nehovořil jste o komunálu, ale o médiích, což je poněkud legrační z úst majitele dvou celostátních novin a jednoho rádia
.

Ale některá média jsou přece součástí toho systému, ty Reflexy, Echa, Respekt, Týden. Ti všichni jsou a priori proti mně.


* Zatímco vaše noviny součástí toho systému nejsou? Nejdou vám na ruku, nebo alespoň neškodí?

To určitě ne, já se k nim dostanu jen jako čtenář, mám problém se tam jako ministr financí prosadit. Každý přece vidí, jak píšou.


* Žádný střet zájmů v tom tedy nevidíte? Mimochodem, tento týden jste byl zařazen mezi patnáctku nejvlivnějších světových byznysmenů, kteří mají zároveň velký politický a mediální vliv. Umístil jste se třeba před Rupertem Murdochem a těsně za Petrem Porošenkem.

Ale já nemám žádný střet zájmů, já tam nevolám.


* Už ne?

Volal jsem tam jednou, když jsem si dovolil zeptat se redaktora Lidových novin, co z naší tiskovky napíšou. Já nic neovlivňuji. Ale nezapomeňte, že my jsme se tu etablovali jako hnutí nespokojených občanů proti zavedenému systému, kde se rozkrádaly desítky miliard. A ten systém je všude, u politických stran i u médií, která tu stále vznikají a jsou netransparentně financována.


* Když už jsme u toho, ve středu jste měli schůzku se zástupci Rekonstrukce státu, jejichž devět protikorupčních zákonů bylo předvolební hitem, k němuž se hlásili všichni budoucí poslanci ANO. Dnes jsou ale aktivisté dost znechuceni.

Jak znechuceni? Já jim nejvíc pomáhám, dělal jsem jim největší reklamu, přihlásil jsem se k nim dva dny po jejich vzniku.


* Právě, teď se věci začínají zadrhávat, například u registru smluv.

Registr smluv určitě podporuji, chci, aby smlouvy byly veřejné a byla tím podmíněna jejich účinnost. Nemůžeme ale ohrozit státní podniky, které mají velké konkurenty, takže všechny provozní smlouvy v registru ano, ale obchodní ne. Firmy na burze budou ze zákona vyňaty.


* Výborně. Pak je tu zákon o státním zastupitelství. Proti verzi, kterou sepsali Pavel Zeman a Lenka Bradáčová, se ostře postavila ministryně spravedlnosti Helena Válková, respektive její náměstek Robert Pelikán. Obecně se přitom soudí, že právě větší posílení nezávislosti žalobců a vznik protikorupčního speciálu by byl hlavní pojistkou proti návratu politických podnikatelů a rozkrádačů státního majetku.

Na klubu jsme to ještě neprobírali, názory jsou různé. Někdo chce jeden specializovaný útvar, jiný je chce kompetenčně rozlišit. Je ale fakt, že státní zástupci jsou neodvolatelní a někteří z nich byli součástí těch nepravostí.


* Není pravda, že jsou neodvolatelní, podléhají systému kárného řízení.

Jak, že to není pravda? Vzpomeňte si na odvolávání Rampuly.


* Právě proto to Zemanův a Bradáčové návrh řeší jinak, jednodušeji, přes Nejvyšší správní soud.

Nečetl jsem to, budeme o tom vést debatu.


* I o financování politických stran?

To je pro nás nejdůležitější zákon. Když se podíváte na všechny inzeráty a billboardy politických stran, tak to jsou obrovské peníze. Na to my nemáme. Ostatní politické strany to podle nás nedělají čistě. Ani pan Franc z Rekonstrukce státu nám nebyl schopen říct, kdo by měl kontrolovat jejich reálné náklady na kampaně. My budeme zásadně proti tomu, aby to byly struktury, které jsou pod vlivem politiků, to musí jít úplně mimo ně.


* Nejvyšší kontrolní úřad?

Ne, vždyť šéf NKÚ je sociální demokrat.


* Takže specializovaný výbor, jak svého času navrhovala Karolína Peake?

Občané by to měli kontrolovat, měli by nominovat nějaké renomované osobnosti, musíme to promyslet. V Německu jsou třeba v mediálních radách různí akademici, profesoři.

* Občas říkáte, jak vás to v parlamentu nebaví a že byste nejraději odešel. Chcete vůbec dotáhnout čtyřleté období do konce?

Určitě, nemůžeme přece po lidech požadovat, aby stále volili. Musíme je přesvědčit, že to jde, i když v rámci koalice pomalu.

Nejčtenější