Novinky

Rozhovor s Janem Gregorem o finanční ústavě

oddělení 2101 - Tiskové
oddělení 2101 - Tiskové

Vydáno

  • Jan Gregor
  • Náměstek ministra financí
  • Rozhovor
  • Lidé MF
  • Finanční ústava
  • Fiskální opatření vlády

Rozhovor s Janem Gregorem, náměstkem ministra financí.
Zdroj: ČT 24 | 2.5.2013 | 21:10 | Pořad: Ekonomika

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
A podrobně Jan Gregor, náměstek ministra financí pro rozpočet. Dobrý večer. Vítejte u nás.

Jan GREGOR, náměstek ministra financí pro rozpočet
--------------------
Dobrý večer.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Pane náměstku, zatím, jak vidíme, co se politici dohadují, tak mezi tím tiše padla ta první pravda, původní hranice, kterou měla tato ústava hlídat. Neoslabuje to tedy vůbec její roli, nezmenšuje se ten manévrovací prostor?

Jan GREGOR, náměstek ministra financí pro rozpočet
--------------------
Tak já myslím, že ne, ten návrh české finanční ústavy v zásadě doplňuje mezinárodní dohodu v této oblasti, která reaguje nad 60 % zadlužení ve vztahu k hrubému domácímu produktu. Ta česká verze v podstatě doplňuje automatickými kroky pod 60 % zadlužení.


Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
O jakých parametrech se tedy dnes vede ta debata? Protože ono je to rozloženo do několika kroků.

Jan GREGOR, náměstek ministra financí pro rozpočet
--------------------
Tak tím hlavním tématem byla diskuse právě o těch pásmech dluhové brzdy. Aktuálně to vypadá, že ten kompromis by mohl být dosažen na v zásadě třech pásmech. Od 45 do 50 %, od 50 do 55 % zadlužení ve vztahu k HDP, poslední pásmo 55 až 60 %.


Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Opozice chce před schválením této ústavy, jak jsme slyšeli, ještě přistoupit k evropskému rozpočtovému paktu. Čili zhruba vzato, obě ty věci jsou o úsporách, o omezení zadlužování. Proč je pro vládu toto spojení nepřijatelné?

Jan GREGOR, náměstek ministra financí pro rozpočet
--------------------
Tak na tom dnešním jednání padlo, že není možné spojovat tu diskusi s další legislativou či přistoupením k paktu. Nicméně osobně se domnívám, že je dobře, že se podařilo České republice vyjednat přistoupení k této fiskální smlouvě v pozdějším termínu, což předpokládám, by mohlo i dopadnout v nějakém delším horizontu.


Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Jaký je vůbec prostor pro fungování této finanční ústavy? Protože, když si vezmeme ty obrovské mandatorní výdaje českého rozpočtu, které nelze obejít, tak jsme slyšeli, že se dají snižovat platy politiků, zmrazit platy státních zaměstnanců, možná omezit výdaje do zdravotnictví. To se mi ale upřímně řečeno nezdá pořád jako nějaké zásadní seškrtání nebo možnost zásadního seškrtání rozpočtu.

Jan GREGOR, náměstek ministra financí pro rozpočet
--------------------
Tak v těch vyšších pásmech dluhové brzdy je uveden požadavek, že veřejné rozpočty by měly být sestavovány jako vyrovnané, což na příkladě státního rozpočtu, který je zhruba na řádu 1,2 bilionu korun by představovalo snížit vlastně výdaje nebo upravit příjmy na řádu 100 miliard českých korun, což je částka zhruba 2,5 % hrubého domácího důchodu. Čili nikoliv nezanedbatelná.


Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Opozici vadí také řekněme to načasování, protože to šetření ordinuje vlastně především pro ty vlády, které teprve přijdou. Zároveň jak dělá údajně takové kroky, které vlastně omezují plnění státního rozpočtu, jako je například zrušení daní z dividend a podobné věci. Není to tak trochu: Po nás potopa?

Jan GREGOR, náměstek ministra financí pro rozpočet
--------------------
Tak já si myslím, že ten ukazatel ve výši 60 % hrubého domácího produktu jako maximálně možné zadlužení je definován v návaznosti na evropskou legislativu a v zásadě to je tím omezením. Je tím definováno jakési maximální zdravé zadlužení veřejných financí a samozřejmě je velmi správně, že pod těch 60 % se definují jakési minimální kroky, které musí vláda činit, aby zkrotila to své zadlužování nebo nárůst zadlužování. Takže si myslím, že je to věc, která tu bude bez ohledu na tu či onu politickou stranu. Je to proces, který je dlouhodobě správně.


Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Teď otázka, kterou jsme před vámi tady řešili s Radkem Špicarem. Jak namíchat ten koktejl mezi tím, abychom se dál nezadlužovali, čili mezi jakýmisi úsporami a mezi tím, abychom podporovali ekonomiku, čili mezi jakýmisi výdaji? Jak, jak to udělat?

Jan GREGOR, náměstek ministra financí pro rozpočet
--------------------
Tak je to samozřejmě věc nesmírně složitá. Na jedné straně máme v zásadě definovány ty celkové parametry veřejných financí, ale i uvnitř veřejných rozpočtů se dají změnit priority pro výdaje. Čili efektivně podporovat například vzdělávání či vědu a výzkum prostřednictvím příjmových opatření. Takže prostor samozřejmě ve veřejném rozpočtu, ve státním rozpočtu je, ale samozřejmě je řádově omezen na několik miliard.


Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Ten závěr po dnešním jednání jsme slyšeli. Dohodli jsme se na tom, že budeme dál jednat. Umíte to nějak zpřesnit?

Jan GREGOR, náměstek ministra financí pro rozpočet
--------------------
Tak Ministerstvo financí v zásadě obdrželo několik domácích úkolů, které budeme muset splnit přes tento víkend. Předpokládáme, že se nám podaří návrh komplexního pozměňovacího návrhu dopracovat přes víkend, měl by být v pondělí předložen a mohla by být zahájena diskuse na středečním rozpočtovém výboru, nebo čtvrtečním, pardon, ne o státním svátku.


Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Díky za vaše názory. Hezký večer. Na shledanou.

Jan GREGOR, náměstek ministra financí pro rozpočet
--------------------
Děkuji. Hezký večer.