Novinky

Nepředložím rozpočet, který nesnižuje deficit pod tři procenta

oddělení 2101 - Tiskové
oddělení 2101 - Tiskové

Vydáno

  • Miroslav Kalousek
  • Ministr financí
  • Rozhovor

* Část poslanců ODS chce, aby se v daňovém balíčku udělaly změny. Dovedete si to představit?

Rozpočtová legislativa, ať už na straně výdajů, či příjmů, tedy úspor či daní, je velmi křehkým koaličním kompromisem, který se poměrně dlouho vyjednával, byl na jaře uzavřen, dohodnut, schválen vládou a Poslaneckou sněmovnou. Na řadě je tedy diskuze o tom, zda se dohody dodržují, nikoliv o tom, zda se mění.

* Nechcete tedy už předělávat rozpočet, který jste předložil?

Konečné slovo má Poslanecká sněmovna, nikdy se nestane, že je rozpočet schválen přesně tak, jak ho předloží ministr financí. Ale žádná síla za svět mě nedonutí předložit rozpočet, který by nesnižoval deficity veřejných rozpočtů pod tři procenta v roce 2013, který by negarantoval v příštím roce ukončení řízení o nadměrném schodu, které vede Evropská komise s Českou republikou.

* Můžete tedy deklarovat, že nepřipustíte v daňovém balíčku žádné změny, byť by byly rozpočtově neutrální?

Nikdy neříkej nikdy. Já se nechci dopouštět silných slov. Říkám však naprosto jasně, že nyní je doba na to, aby si každý uvědomil, že dohody se mají dodržovat, nikoliv měnit.

* Teď technicky. Je vůbec možné balíček do konce roku znovu schválit?

Budeme muset využít mimořádných schůzí, ale s nimi je to snadno stihnutelné do prosince.

* Může se stát, že rozpočet bude nakonec založený na neschválené legislativě?

To není možné. Rozpočet, který je ve vládě a který vláda předloží do sněmovny, bude počítat s rozpočtovou legislativou onoho balíčku. Vláda ho schválí a spojí s ním svoji důvěru. Pochopitelně o takovém rozpočtu je možné hlasovat až hodinu poté, co je schválena nová legislativa. Pokud nebude, tak ho vláda - v tu chvíli již v demisi - musí stáhnout. Jinými slovy: v okamžiku hlasování o daňovém balíčku se bude hlasovat i o existenci vlády a rozpočtu pro příští rok.

* Pak by nastalo rozpočtové provizorium?

Pevně doufám, že nic takového nenastane. ODS má dva měsíce na to si uvědomit, že k funkčnímu koaličnímu vládnutí patří bezpodmínečné dodržování dohod. Navíc vůbec nejde o zákony o daních ani o úsporách. Je to vnitrostranický boj uvnitř ODS a hraje se hlavu o Petra Nečase.

* A co říkáte na to, že poslanci LIDEM nechtějí za současné situace hlasovat ani o církevních restitucích?

Alfou a omegou koaličního vládnutí je dodržování dohod. Jak církevní restituce, tak rozpočtová legislativa je velmi křehkou koaliční dohodou. Pokud některý z partnerů není schopen dostát svým koaličním závazkům, tak logicky taková koalice přestává mít smysl.

* Vraťme se k deficitu pod tři procenta HDP. Jak velký by jeho navýšení byl problém pro finanční trhy a naši důvěryhodnost? Hodně jsme dosažení této mety slibovali.

Pro mě jako politika by to byl především problém vůči veřejnosti, protože politické sliby se mají držet. Pro Česko by to byl významný problém ve vztahu k Evropské komisi, protože bychom porušili něco, k čemu jsme se zavázali v konvergenčním programu. Ale především, a v tom bych viděl největší škody pro budoucí prosperitu republiky, by to byla zpráva finančním trhům, že jejich dlužník se nechová tak, jak věřitelům slíbil. A to by se promítlo do potíží s financováním české dluhové služby, znamenalo by to aktuální rozpočtové ztráty i postupnou ztrátu suverenity ve vztahu ke získávání cizích zdrojů. Od roku 2008 podmínky, za které jednotlivé státy mohou profinancovávat závazky z dluhové služby, stojí a padají s důvěrou, kterou k nim mají finanční trhy.

Nejčtenější