Novinky

Rozhovor s Ladislavem Minčičem o cenách pohonných hmot

oddělení 2101 - Tiskové
oddělení 2101 - Tiskové

Vydáno

  • Lidé MF
  • Ladislav Minčič
  • Rozhovor
  • ČRo 1 - Radiožurnál
  • Ozvěny dne
  • Pohonné hmoty

Rozhovor s Ladislavem Minčičem, 1. náměstkem ministra financí.
Zdroj: ČRo 1 - Radiožurnál | 12.4.2012 | 18:10 | Pořad: Ozvěny dne

 


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
 --------------------
Cena benzínu dál trhá rekordy. Nejprodávanější Natural 95 podražil za minulý týden o 25 haléřů na průměrných 37,70. Diesel naopak o 3 haléře zlevnil na 36 Kč a 77 haléřů. Údaje dnes uveřejnila společnost CCS, která vývoj na tuzemském trhu sleduje dlouhodobě. Z okolních zemí je benzín levnější v Polsku a Rakousku. A tam taky údajně čerpá naftu podstatná část kamionů, které projedou Českem, což podle autodopravců připravuje státní pokladnu o nemalé částky. Sociální demokraté za této situace přednesli návrh na snížení spotřební daně z pohonných hmot. Ovšem neúspěšně. Vláda tato opatření odmítla, jako populistické. Pozvání do diskuze přijali první náměstek ministra financí Ladislav Minčič, dobrý den.

Ladislav MINČIČ, náměstek ministra financí
 --------------------
Dobrý den.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
 --------------------
A první místopředseda společenství autodopravců Čech a Moravy Lubomír Ondroušek, dobrý den.

Lubomír ONDROUŠEK, místopředseda společenství autodopravců Čech a Moravy
 --------------------
Dobrý večer.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
 --------------------
Pane Odroušku vy by jste asi uvítal, kdyby začal platit návrh ČSSD na snížení spotřební daně u pohonných hmot. Prosazujete nebo byl by jste ochotný prosazovat i v té výši, ve které byl navržený.

Lubomír ONDROUŠEK, místopředseda společenství autodopravců Čech a Moravy
 --------------------
No tak samozřejmě, že my by jsme to velice uvítali. My jsme to také navrhovali. Posledních 10 měsíců, dokonce jsme to psali i panu Urbanovi, i některým činitelům z vlády. Samozřejmě jsme rádi, že to přišlo na stůl, kde 50 dolů by bylo velice dobrých, ale myslíme si, že to není jenom celkový řešení, protože autodopravci se dneska dostávají opravdu na pokraj likvidace, protože neustálé zvyšování cen je velkej problém v tom, pohonných hmot, v tom, že ten dopravce, my reprezentuje především malé a střední autodopravce si nemůže prostě tu cenu dát do nákladů, respektive do nákladů do ceny za přepravu. To je velkej problém.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
 --------------------
Pane náměstku já už jsem zmínila, že ministr financí Miroslav Kalousek označil návrh sociální demokracie na snížení spotřební daně jako populistické, a také odhal že by to připravilo státní pokladnu o zhruba 10 mld. Kč. Na to existují nějaké přesnější analýzy?

Ladislav MINČIČ, náměstek ministra financí
 --------------------
Chtěl bych říci, že onen odhad, že by státní pokladna přišla o 10 miliard je jenom odhadem, poněvadž nikdo přesně neví, jak by zareagovala poptávka po pohonných hmotách na případné snížení ceny pohonných hmot v důsledku snížení daně. Je to velká neznámá. Předkladatelé zákona přišli s hypotézou, že snížení o 2,50 u motorové nafty a u benzínu o 1,50 zvýší poptávku po pohonných hmotách zhruba o 23%, a že v důsledku toho bude návrh pro státní rozpočet nebo pro veřejné rozpočty pozitivní s dopadem možná až 5 mld. Kč. Podle našich propočtů by i v případě toho avizovaného 23% růstu poptávky došlo zhruba k neutrálnímu, kdyby to tak skutečně bylo, výnosu. Nicméně by to vliv nemělo, se obávám.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
 --------------------
Takže by nemělo nějaký výraznější efekt? Ani pro autodopravce tedy podle vás?

Ladislav MINČIČ, náměstek ministra financí
 --------------------
To ano, to ano, ale z hlediska příjmů veřejných rozpočtů, neboť výnos daní z minerálních olejů je příjmem státního rozpočtu, částečně i státního fondu dopravní infrastruktury, tak z tohoto pohledu se domníváme, že je velká hrozba nebo riziko nejenom, že by to bylo neutrální, ale že by byl i výpadek, kdyby ten nárůst poptávky byl menší než 23% a to je jaksi více méně odhad.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
 --------------------
Tak by to mohlo být ještě horší než neutrální?

Ladislav MINČIČ, náměstek ministra financí
 --------------------
Mohl. Tak mohl by být výnos dokonce mezní hodnota až 15 mld. Kč. Čili ono je velmi obtížné. Je to riskantní. Já samozřejmě autodopravcům rozumím. Cena pohonných hmot je velmi vysoká. Nicméně v podmínkách, kdy se hledají nějaká mimořádná opatření na příjmové i výdajové straně rozpočtu jít do tohoto experimentu, který z hlediska akademického je velmi riskantní...


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
 --------------------
Bylo by to zbytečné riziko. Pane Ondroušku vy jste dnes, tedy myslím autodopravce přišli s určitým návrhem. Že by se mohlo to možné riziko, o kterém tady mluví pan náměstek vykrýt zvýšením mýtného. Tedy to snížení spotřební daně je to tak?

Lubomír ONDROUŠEK, místopředseda společenství autodopravců Čech a Moravy
 --------------------
No já teda o tom nevím, protože to asi zřejmě navrhovali kolegové z ČESMADu.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
 --------------------
V tom případě bych vás prosila o reakci, jestli by jste byl ochotný to podpořit?

Lubomír ONDROUŠEK, místopředseda společenství autodopravců Čech a Moravy
 --------------------
Zvýšit mýtné. Dívejte se, samozřejmě je předpoklad, že se má zavést mýtné na silnicích nižších tříd. Čili pak by bylo samozřejmě další zatížení dopravců. Jestli by se snížila, rozumím tomu tak, že by se snížila spotřební daň u nafty a zvýšilo by se mýtné jo?


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
 --------------------
Pokud by se. Ano přesně tak, s tím tedy přichází ČESMAD.

Lubomír ONDROUŠEK, místopředseda společenství autodopravců Čech a Moravy
 --------------------
No tak to je těžko, těžko takhle říct z fleku, protože to by se muselo propočítat ale jestliže vememe, že v roce 2010 se mýtné zvýšilo o 25% v roce 2011 o dalších 25%, za další mýtné v pátek je od 2 hodin nebo od 3 hodin do večera do 7 je zase zvýšeno, tak to je velikej náklad pro dopravce. Nejsem schopen teď říct, jestli by to bylo nějaký rozumnější, ale my se domníváme, že tudy asi cesta úplně nevede, protože tady nejhorší je právě to, že ten dopravce prostě nemůže to zvyšování těch cen si dávat do těch cen za přepravy, protože říkám naše společenství reprezentuje malé a střední autodopravce a jestliže ten autodopravce přijde za tím odběratelem té práce jeho, to znamená za výrobní firmou nebo za spedicí a tak dále. Řekne: ,,Hele zvýšila se nafta my bychom chtěli teďka zvýšit cenu za přepravu.", tak mu každej řekne nemůžeme nám to nejde my máme taky náklady, prostě to nejde, jestli nechceš tak běž někam jinam. A jestliže ten dopravce kam má jít jinam. On prostě jinam jít nemůže, čili on musí přistoupit na tu cenu a pro něj tak defakto.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
 --------------------
Nebo může čerpat v zahraničí, na což taky někteří upozorňují.

Lubomír ONDROUŠEK, místopředseda společenství autodopravců Čech a Moravy
 --------------------
No čerpat v zahraničí. Ono to neni tak jednoduchý, protože čerpat v zahraničí můžou dopravci, kteří dělají třeba mezinárodní přepravy /nesrozumitelné/.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
 --------------------
Ale ne ti tuzemští.

Lubomír ONDROUŠEK, místopředseda společenství autodopravců Čech a Moravy
 --------------------
Ale tuzemští ti maximálně někde z příhraničních oblastí jo. Ale tady jde o to, že ten dopravce prostě neni schopen, není schopen to ufinancovat, protože dneska ceník splatnosti přeprav v dopravě jsou 90, 120 dní a za tohlecto musíte platit třeba do 14 dnů. A jestliže vememe, že podnikání to je nějaká činnost za účelem vytváření zisku tak dneska podnikání v dopravě to je vlastně činnost za účelem vytváření ne zisku ale ztráty jo.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
 --------------------
Ztrát podle vás? Pane náměstku, tady slyšíme stížnosti tuzemských autodopravců, především tedy. Nestálo by za úvahu, dočetla jsem se někteří odborníci doporučují, že by bylo možné uvažovat o snížení spotřební daně u nafty ne tedy u benzínu, to že by pomohlo těm větším autům, těm autodopravcům. O tom ministerstvo financí taky není, není k tomu přístupné?

Ladislav MINČIČ, náměstek ministra financí
 --------------------
Pokud jde o návrh na snížení spotřební daně jenom u motorové nafty, tak s tímto návrhem se ministerstvo financí potkávalo v průběhu asi uplynulého roku a půl. Není to úplně nové. Vzešlo to z takové studie, kterou vypracovali kolegové na Vysoké škole ekonomické. Osvojili si některé ty závěry dokonce i někteří koaliční poslanci. Takže s těmito náměty jsme se střetávali.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
 --------------------
A jak na to reagujete?

Ladislav MINČIČ, náměstek ministra financí
 --------------------

Na to riziko jsme upozorňovali. Já bych chtěl zmínit to, co jste naznačila vy. Totiž tu nabídku pana generálního tajemníka ČESMADu, pana inženýra Špriňara. Totiž já si myslím, že takový komplexnější pohled, to znamená to, že bychom se systematičtěji zamysleli obecně nad zdaňováním dopravy jako takové, nad financováním dopravy.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
 --------------------
To není špatné podle vás?

Ladislav MINČIČ, náměstek ministra financí
 --------------------
Jako takové a hledali komplexnější řešení, která by například mohla spočívat v tom, že snížení sazby by mohlo být kompenzováno částečně zvýšením výnosu mýta. Teď nechci říkat zvýšení jakou cestou, jestli jednotkové sazby mýta nebo rozšířením...


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
 --------------------
To ještě také není na stole v podrobnějším znění.

Ladislav MINČIČ, náměstek ministra financí
 --------------------
Ano, zpoplatněných úseků, tak takovýto návrh je určitě hoden analýzy, poněvadž cokoliv co by avizovalo nebo snižovalo to fiskální riziko, že snížení, jednostranné snížení daně povede k vyššímu výnosu.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
 --------------------
Je tedy dobré, vhodné?

Ladislav MINČIČ, náměstek ministra financí
 --------------------
Bylo by to riskantní, pakliže by to nebylo doplněno o onu kompenzaci. Chci říci našim posluchačům, že vláda včera jaksi na svém jednání sice zamítla onen pozměňovací návrh.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
 --------------------
Sociální demokracie na snížení spotřebních daní?

Ladislav MINČIČ, náměstek ministra financí
 --------------------
Ano, návrh novely skupiny sociálně demokratických poslanců, ale uložila ministru průmyslu a obchodu a ministru financí zpracovat ve vládě do půlky května předložit analýzu nárůstu cen pohonných hmot a možností státu reagovat na tuto situaci.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
 --------------------
Což by mohlo být to o čem mluvíme.

Ladislav MINČIČ, náměstek ministra financí
 --------------------
V tomto kontextu tento návrh zní jaksi zajímavě, já jenom chci upozornit, že včera byl schválený jeden balíček, a den po té říci, že udělá revizi balíčku by bylo velmi odvážné a asi neseriózní, ale diskutovat o tom jsme připravení.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
 --------------------
Pane Ondroušku tedy diskuze je možná jak slyšíme i ze strany ministerstva financí, ale pojďme ještě k tomu, jestli jste si tak jistí, že pokud by se snížila spotřební daň, že by to mělo nějaký větší vliv na koncové ceny u čerpacích stanic.

Lubomír ONDROUŠEK, místopředseda společenství autodopravců Čech a Moravy
 --------------------
No určitě. Já si myslím, že určitě protože ty pumpaři, kteří tady jsou tak ty jsou nuceni samozřejmě regulovat ten tu cenu podle toho trhu, podle té poptávky a většinou to uřujou ty velké řetězce a já si myslím, že kdyby tady byla i nějaká dohoda s vládou tak určitě by se to dodržovalo. Rozhodně si myslíme, že by to pro dopravce byl určitěj dobrej krok. To co říká pan náměstek teďka tady před tím, že teda bude se nějak zpracovávat určitá koncepce nebo určitá diskuze o dopravě z vyššího pohledu. My jsme pro, protože v dopravě je celá řada věcí, které samozřejmě souvisí s tou cenou, ale i s tím i s celkovou vůbec situací u nás, protože když to vemete tak opravdu u nás jsou dumpingové ceny normálně na přepravu. Chybí tady nějakým způsobem splatnost faktur kratší, protože se to pohybuje 90, 120 dní. Když by se tady snížila spotřební daň, to taky pomůže a celá řada dalších. Kdyby se zvýšil státní odborný dohled třeba.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
 --------------------
Tady ta diskuze bude širší jak to tak poslouchám.

Lubomír ONDROUŠEK, místopředseda společenství autodopravců Čech a Moravy
 --------------------
A tak a tak dále, takže my vítáme takovou širší diskuzi, ale musí k tomu být efekt, proto aby teda ten dopravce, zejména ten malej dopravce a střední, aby teda z toho měl nějakej, nějakej pozitivní efekt.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
 --------------------
Tolik první místopředseda společenství autodopravců Čech a Moravy Lubomír Ondroušek a děkuji také náměstkovi ministra financí Ladislavu Minčičovi, že přišel do studia. Pánové díky hezký zbytek dne. Na shledanou.

Ladislav MINČIČ, náměstek ministra financí
 --------------------
Bylo mi ctí.

Lubomír ONDROUŠEK, místopředseda společenství autodopravců Čech a Moravy
 --------------------
Na shledanou.