CZ EN

Kalousek: O zrušení stravenek budu bojovat do posledního dechu

Rozhovor s Miroslavem Kalouskem, ministrem financí.
Zdroj: Mladá fronta DNES | 19.3.2011 | rubrika: Ekonomika | strana: 11 | autor: Jitka Vlková, Jaroslav Mašek


Ministr financí Miroslav Kalousek uznává, že některé firmy mohou v novém systému daní zaplatit za zaměstnance více než dosud.

„Věřím, že důchodová reforma bude dostatečně atraktivní i pro starší pány, jako jsem já,“ uvedl včera Kalousek. S daňovým zvýhodněním pro lidi, kteří vyvedou část pojistného do fondů, nepočítá.

* Co je podle vás reformního na návrzích, které jste představil?

Je to třetí zásadní krok k cíli zásadně zjednodušit a zpřehlednit systém odvodů a udělat ho trvalým. Představa, že navždy budou stabilní sazby nebo jiné parametry, je naivní, protože jakákoli politická reprezentace si bude dělat změny parametrů podle svých představ. Ale systém by se měnit neměl.

* Nemyslíte si, že ČSSD váš systém zboří?

Nemyslím si. Mohou změnit parametry, zvýšit daň z úhrnu mezd. Mohou znovu zavést nižší sazbu DPH a zvýšit přímé zdanění, ale já bych si přál opak. Kdyby bylo jen po mém, tak vedlejší náklady práce snížím ještě o dalších 30 miliard korun a přesunu to do nepřímého zdanění, tedy udělal bych i 19procentní DPH. Ale naráží to na politické limity. Teď navrhujeme změnu systému, která je jednoduchá a přehledná.

* V čem je dnes systém nestabilní?

Je mimořádně nekomfortní. Máte pět správců daně, s každým z nich musíte komunikovat zvlášť a z jiného základu, za jiných podmínek a v jiných lhůtách. Přitom je to všechno stát. Bude-li jen jeden subjekt (jednotné inkasní místo – JIM, pozn. red.) a budete-li platit odvody z jednoho základu, na jednom formuláři, na jednom místě a s jednou kontrolou, pak je to ve své jednoduchosti stabilní a komfortní systém.

* Máte spočítáno, kolik by mohli takto lidé a firmy ušetřit na nákladech spojených s výběrem daní a pojistného?

Bylo by jednoduché říct teď třeba deset miliard korun. Já si to skoro myslím, že by to tak mohlo být, ale netroufnu si to přesně vyčíslit. Ale spočtěte si administrativní náklady u správy sociálního zabezpečení na výběr sociálního pojištění – to je asi 8 500 lidí. Vezměte si administrativní náklady u zdravotních pojišťoven, z nichž každá drží velmi nákladné kontrolní instituce.

* To jim ale umožňuje zákon.

Však budou-limít méně úkolů, budou mít také menší provozní náklady a tím více peněz ve zdravotním systému zůstane. Bavíme se o tisících lidí, na jejichž mzdách se uspoří, a zároveň budou velké úspory na straně daňových poplatníků. Před čtyřmi lety Světová banka odhadla úsporu těchto nákladů na dvacet miliard korun.

* Už máte projektovou dokumentaci na jednotné inkasní místo?

Existuje studie proveditelnosti, základní architektonický náčrt a kontinuálně pracujeme tak, abychom JIM rozjeli od ledna 2013.

* Jak moc jste ochoten bojovat za zrušení daňového zvýhodnění stravenek a režijek na dráze?

Jsem velmi odhodlán je zrušit. Ale samozřejmě záleží na tom, jak moc je vláda odhodlána plnit své programové prohlášení. Pokud jsme se zavázali, že zjednodušíme výběr daní a odstraníme spoustu nesmyslných výjimek, tak pevně doufám, že si to vláda bude umět prosadit i ve Sněmovně. Jsem ochoten bojovat do posledního dechu. Parciální benefity jsou diskriminační pro ty, kteří je nemají. Chtěl bych, aby tady byly rovné podmínky pro všechny. Podíváteli se na jednu konkrétní výjimku, tak její zrušení můžete interpretovat jako zhoršení podmínek pro toho, kdo ji čerpá. Proto ale návrh zveřejňuji v celku, aby bylo jasné, že je to jiný systém a podmínky jsou rovné pro všechny. Navíc jsem přesvědčen, že v Česku nemají obíhat dvě platidla – tedy peníze a stravenky. Protože za stravenku si nemusíte kupovat jen teplou stravu, ale také erotickou službu, jak jsem byl informován z bulváru.

* Nezpůsobí absence stravenek výpadek příjmů státního rozpočtu? Některé studie argumentují, že lidé přestanou utrácet za jídlo v restauracích.

Ne. To by se mohlo stát, pokud by se zvýšila efektivní míra zdanění. Ale nikdo z lidí na tom nebude nově hůře. V rámci nového systému budou odpleveleny výjimky, ale celkový dopad ať už na zaměstnance či živnostníka nebude horší.

* Nepovažujete za výhodu také například to, že pojišťovny nemusejí platit DPH ze svých služeb?

Doufám, že stejně systémovou změnu, jaká bude pro loterie, se nám podaří domluvit pro pojišťovny. Ale to bude předmětem až nového zákona o dani z příjmu.

* Budete nějak odstupňovávat zdanění hazardních firem?

Chci prosadit, aby byla provedena systémová změna, tedy aby loterijní společnosti byly řádnými daňovými subjekty a vedle toho platily daň z výnosu. Sazba daně už je parametr a zda jich bude několik a budou různé třeba pro sázky či hrací automaty nebo bude jen jedna společná, o tom se bude diskutovat. Já navrhuji jednotnou sazbu dvacet procent pro všechny.

* Proč se bude zdvojnásobovat daňový odpočet na dary?

Je to politické rozhodnutí o prioritách vlády. Pokud výjimka, tak ať je pro všechny. Chceme zachovat nebo prohloubit podporu rodin s dětmi, vědu a výzkum či dary, čemuž říkám charita. Jde o podporu občanské společnosti a ta zhruba jedna miliarda, která kvůli tomu bude v rozpočtu chybět, bude vynahrazena zhruba pětimiliardovým přínosem pro veřejný sektor, který očekávám. To je přeci dobrý kšeft.

* Dvě procenta navíc odváděná zaměstnancem na zdravotní pojištění znamenají vyšší příjmy do zdravotního pojištění?

Více méně je to jen mírně pozitivní. Důvodem je sjednocení odvodů na zdravotní pojištění u zaměstnance i živnostníka. Dnes platí každý z jiného základu jiná procenta.

* Minulý týden to vypadalo, že jste během jednoho odpoledne změnili důchodovou reformu. Z dvacetiprocentní sazby DPH od října se stalo 14 procent od Nového roku. Bylo vždy více variant?

Variant je vždy více. Na penzijní reformě se ale nic nezměnilo. Snížení nákladů práce je ve všech expertních studiích, v koalici jsme se dohodli, že z nich budeme vycházet, a proto jsme chtěli alespoň malou část z nákladů práce převést do DPH, tedy do zdanění spotřeby. Když nás koaliční partner informoval, že není schopen tuto dohodu udržet, tak jsme hledali variantu jinou. U ní bohužel nedošlo k restrukturalizaci, kterou bych si přál. Dobrá zpráva ale je, že se nebudeme trápit výjimkami pro ryby vykuchané a brambory a směřujeme k jedné sazbě, která omezuje možnosti daňových úniků.

* Myslíte, že současné podmínky pro penzijní reformu jsou dost atraktivní, aby přilákaly lidi?

Není žádné tajemství, že bych si přál, aby bylo spoření ve fondech povinné. Dobrovolnost beru jako realitu, ale přesto si myslím, že to bude dostatečně atraktivní nejen pro mladé, ale i pro starší pány, jako jsem já. Buď můžete platit 28 procent z hodnoty své práce státu, nebo budete věřit, že si umíte tři procenta ve druhém pilíři zhodnotit lépe. Navíc si rozdělíte rizika. I kdyby byl státní důchod a kombinace soukromého a státního ve výsledku stejně vysoký, tak si rozložíte riziko. To je vždy rozumné.

* Neuvažujete o zatraktivnění druhého pilíře daňovou úlevou?

Ponecháváme ji u penzijního připojištění, druhý pilíř je atraktivní v tom, že tři procenta povinného odvodu do veřejného rozpočtu můžete spořit a zůstanou vaše. Byť je jejich čerpání omezeno.

* Počítáte s tím, že nový způsob výpočtů stropů na sociální pojištění bude znamenat, že větší firma nakonec zaplatí na pojištění více?

Taková úvaha samozřejmě je. Zůstane to výhodné pro technologická centra a pro malé firmy. Plzeňská Škoda bude mít dvě možnosti: buď zaplatí víc, nebo své vývojové středisko udělá jako samostatnou firmu. Proto ale také snižujeme o dva procentní body jejich odvody (nově bude daň z úhrnu mezd ve výši 32 procent, dnes je pojistné ve výši 34 procent, pozn. red.).

Zobrazit formulář

Kontaktní formulář

Toto pole nevyplňujte!!!

Tato stránka je chráněna systémem reCAPTCHA a platí tyto zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.