Novinky

Vláda schválila ozdravný plán pro České aerolinie

oddělení 2101 - Tiskové
oddělení 2101 - Tiskové

Vydáno

  • Ministr financí
  • Eduard Janota
  • České aerolinie
  • Rozhovor

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Propouštění a prodej letadel pravděpodobně nemine České aerolinie. Potvrdil to po dnešním zasedání vlády ministr financí Eduard Janota. Kabinet projednal a přijal ozdravný plán pro příští tři roky. ČSA by měly taky vyčlenit některé činnosti, jako třeba odbavení nebo charterové lety do dceřiných společnosti. Ty potom na trhu buď uspějí nebo se jich aerolinky zbaví. Prvním hostem večerních Ozvěn je ministr financí Eduard Janota. Dobrý večer.

Eduard JANOTA, ministr financí
--------------------
Dobrý večer.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane ministře, jakou část ozdravného plánu pro ČSA považujete za nejdůležitější, bez čeho by se aerolinky neobešly?

Eduard JANOTA, ministr financí
--------------------
Tak v dané chvíli musíme, musíme vyřešit tu záležitost s veřejnou podporou, to znamená, s úvěrem od Osinku, kdy v rámci plánu restrukturalizace, který zítra do Bruselu odešleme, kde navrhujeme určitý, určitou ozdravnou kúru v rámci ČSA a součástí toho je, aby, aby nám Brusel notifikoval podporu, která byla, která je vyjádřena formou, formou toho úvěru, my jsme původně předpokládali, že taky jsme to hodnotili, ten úvěr, že byl poskytnut za komerčních podmínek, ale to bylo v době, kdy se předpokládalo, že dojde k privatizaci ČSA, že vlastně splácením toho úvěru, toho závazku bude součástí té privatizační smlouvy. Čili ten nový nabyvatel, že to bude řešit. Poté, co privatizace byla prostě odmítnuta pro nereálnost té nabídky, pro tu špatnou nabídku, tak poté jsme přehodnotili záležitosti a máme za to, že jedním z ozdravných kroků bude právě kapitalizace tohoto úvěru a pro tu, pro možnost a pro celkové řešení potřebuje stanovisko, stanovisko Bruselu. Čili pošleme zítra všechny předpoklady, které, které hovoří o tom, že ta firma se bude zeštíhlovat, to jste říkala sama, asi 30 procent se sníží letadlový park, dojde, dojde k vyčlenění některých, některých činností do dceřiných společností, jak jste zmínila, to znamená, je to handling, je to /nesrozumitelné/, tedy opravárenství a jsou to některé i další činnosti. No, a s tím souvisí i částečně zeštíhlení, ale tam už ten dopad na personál nebude tak velký, protože celá řada opatření v této personální oblasti se už udělal, čili tam to odhadujeme tak do 10, do 10 procent. A to jsou kroky, které, pokud budou realizovány, pokud budou realizovány včas, to znamená, i v souvislosti s tím, že se odblokují zástavy a ten nepotřebný majetek v rámci snížení té bilance se prodá a získá se cash flow, tak ta firma by měla fungovat bez problémů, bez problémů a jaksi, jaksi v roce 12 by měla mít vyrovnané hospodaření.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
On ten záměr, pane ministře, jestli tomu dobře rozumím, je takový, že ty vyčleněné činnosti, jako je například handling, neboli odbavení, který jste zmínil, pokud na trhu neuspějí, pak by se jich ČSA zbavila. Odhadujete, že to ...

Eduard JANOTA, ministr financí
--------------------
Já myslím, že nemáte pravdu, že tam nejde o to primárně se jich zbavit, konkrétně třeba handlingu, tam jde o to, aby bylo transparentní i vnitro, firemní účetnictví, aby jedna část, jedna divize firmy se nemohla vymlouvat na to, že prostě hospodaří dobře či špatně, čili to vidím jako rozumný krok, který jasně ukáže, kde jsou největší slabiny z pohledu efektivnosti v aerolinkách. Co se týče toho, zda potom některé činnosti se vyčlení a budou realizovány v rámci firmy, anebo zda budou prostě prodány a ČSA si je bude takříkajíc nakupovat, to je věc jiná, ale to už jsme, to už jsme u konkrétních detailů.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Mně jde o to, jestli se už teď dá odhadnout, kdy by mohl ozdravný plán přinést svoje výsledky a jak by to mělo vypadat, co od něj očekáváte?

Eduard JANOTA, ministr financí
--------------------
Já jsem, já jsem vám to naznačil v té, v té zprávě je napsáno, že v roce 12 by měly být výsledky v podstatě minimálně na úrovni nuly, zatímco loni byl, /nesrozumitelné/ ztrátu někde okolo 3,7 miliard korun. Letošní rok je plánovaná ztráta asi 600. Po už, po těch opatřeních, která v prvním kole byla provedena a prostě rok 12 by měl být tím rokem, kdy by se ta bilance měla dostat do černých čísel.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy už jste zmínil ten, tu pomoc od státní firmy Osinek, ten loňský úvěr, který bude řešit Evropská komise, pokud došla k závěru, že to byla podpora nezákonná, nedovolená státní podpora, pak by musely ČSA tu částku zhruba 2,5 miliardy korun vrátit?

Eduard JANOTA, ministr financí
--------------------
Ta situace byla velmi složitá, ale já doufám, že takový názor nebude, protože my jsme přihlíželi při tvorbě toho restrukturalizačního plánu i k tomu, jakou pomoc v této oblasti při respektování privatizace prováděly Austria Airlines a Air Italia. A chci říct, že my jsme to doložili na konkrétních, na konkrétních bilančních podkladech, že i společnost sama v podstatě více a více než 4,5 miliard korun prostě hledala opatření v cash flow a v řešení svých problémů. Čili bereme to jako, jako určité řešení. A vycházíme z toho, že ten notifikační proces bude trvat klidně půl roku, ale zcela určitě na tom, jak věrohodné jsou /nesrozumitelné/ letošního roku v té bilanci, to bude mít určitě vliv na to rozhodování Evropské komise ohledně, ohledně té podpory a vůbec té celé restrukturalizace, čili velmi nám záleží na tom, aby ty výsledky letošního roku byly v té úrovní, na které byl postaven plán, to znamená, asi minus 600 milionů korun.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Vysvětluje ministr financí Eduard Janota. Já děkuji za váš čas. Na shledanou.

Eduard JANOTA, ministr financí
--------------------
Na shledanou.


Zdroj: ČRo 1 - Radiožurnál | 3.5.2010 | 18:00 | pořad: Ozvěny dne

 

Doplňující informace:

Dále pořad pokračoval rozhovorem s Petrem Kováčem, výkonným ředitelem společnosti Patria Finance: >> zobrazit celý rozhovor

Nejčtenější