CZ EN

ČSA zůstávají státní

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Dobrý večer u prvního ekonomického souhrnu tohoto týdne. České aerolinie zůstanou zatím státu. Vláda Jana Fischera privatizaci národního dopravce zamítla. Jediným zájemcem o koupi bylo Konsorcium Unimex - Travel Service. Jeho nabídka kabinet neuspokojila.

David BOREK, redaktor
--------------------
Příběh bez pointy. ČSA sice byly na prodej, vláda ale v konečné fázi rozhodla jinak.

Jan FISCHER, premiér
--------------------
Vláda se shodla na tom, že prodávat nebude.

David BOREK, redaktor
--------------------
Ministrům se nelíbila cena a podmínky, které Unimex - Travel Service nabídl.

Eduard JANOTA, ministr financí
--------------------
Oni sami museli vědět, že toto vláda nemůže akceptovat, v žádným případě.

David BOREK, redaktor
--------------------
Konsorcium by nabízenou miliardu splácelo po částech a navíc chtělo, aby stát do ČSA nalil další peníze.

Vlaďka DUFKOVÁ, mluvčí Unimex - Travel Service
--------------------
Konsorcium Unimex - Travel Service dnešní rozhodnutí vlády neprodat České aerolinie respektuje, bereme to na vědomí.

Jiří PAROUBEK, předseda strany /ČSSD/
--------------------
V tuhle chvíli vlastně přistoupit na podmínky toho jediného uchazeče o koupi ČSA se nám zdá být nemožné.

Mirek TOPOLÁNEK, předseda strany /ODS/
--------------------
Pokud by rozhodovala o tomto problému moje vláda, moje vláda, rozhodla by úplně stejně jako vláda Jana Fischera.

Hana VORLÍČKOVÁ, redaktorka
--------------------
Tak úplně bez pointy ale tento příběh přece jen není. Aerolinky čeká státní ozdravná kůra.

Jan FISCHER, premiér
--------------------
Tvrdý restrukturalizační program, řekl bych, s drsným tahem na, s drsným tahem na snižování nákladů.

Hana VORLÍČKOVÁ, redaktorka
--------------------
Už teď se rýsuje několik scénářů. Těsnější spolupráce s Letištěm Praha, to znamená například propojení při odbavování zavazadel nebo snaha vytvořit s ČSA především tranzitního dopravce, tedy aby lidé přiletěli do Prahy linkou ČSA a na Ruzyni by přesedali na další spoj. Mluví se i o navýšení základního kapitálu o 2,5 miliardy.

Jan PROCHÁZKA, analytik Cyrrus
--------------------
Důležité je určitě přežít tu zimu a těžké jaro. Samozřejmě může se také stát, že ta situace se ještě výrazněji zhorší.

Hana VORLÍČKOVÁ, redaktorka
--------------------
Těsnější spolupráce mezi letištěm a ČSA je přitom pod drobnohledem řady kritiků. Varují především před porušením hospodářské soutěže. Ministr financí to odmítá.

Eduard JANOTA, ministr financí
--------------------
My nejednáme o fúzi, čili nehrozí žádná arbitráž.

Hana VORLÍČKOVÁ, redaktorka
--------------------
Vláda doufá, že České aerolinie budou během dvou let opět v zisku a že se je pak podaří prodat za výhodnějších podmínek. Hana Vorlíčková a David Borek, Česká televize.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
A víc s Tomášem Uvírou, vrchním ředitelem ministerstva financí a členem Dozorčí rady ČSA. Dobrý večer. Vítejte ve studiu.

Tomáš UVÍRA, vrchní ředitel MF ČR, člen Dozorčí rady ČSA
--------------------
Dobrý večer.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Pane řediteli, vláda ČSA neprodá, ale po tom dnešku mně se zdá, že vlastně ani nemohla, protože ty podmínky jediného zájemce jako odmítnutí složit kauci 20 milionů korun, anebo požadavek zaplatit ve čtyřech splátkách do roku 2013 proti počátečnímu předání sta procent akcií, to přece jsou podmínky, které ho od začátku vyřazovaly z té privatizace de facto.

Tomáš UVÍRA, vrchní ředitel MF ČR, člen Dozorčí rady ČSA
--------------------
Ano, jednalo se o porušení podmínek výběrového řízení z formálních důvodů, samozřejmě pokud by vláda, pokud by vládu tato nabídka opravdu zaujala, pak by se muselo postupovat takovým způsobem, že by vláda musela dát mandát ministerstvu financí, aby s tímto zájemcem dále vyjednával a aby připravil smlouvu, s kterou by mohlo i ministerstvo financí souhlasit, což by zabralo minimálně další měsíc času na to, aby vznikl kvalitní materiál, který by byl předložen vládě, a ta by mohla poté po tom měsíci rozhodovat o tom, jestli...

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Mě napadá jednoduchá otázka. Za těchto okolností myslel to vůbec Unimex - Travel Service vážně s privatizací?

Tomáš UVÍRA, vrchní ředitel MF ČR, člen Dozorčí rady ČSA
--------------------
Já si myslím, že to je otázka na ně, to já vám na takovou otázku asi těžko odpovím.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Vy říkáte, že ta druhá cesta by byla další vyjednávání, ladění těch podmínek, pokusit se najít nějakou společnou řeč. Nemělo se to stát, protože takhle ČSA zůstanou státu, ten do nich bude muset investovat další peníze, privatizace se bude opakovat, nikde není zaručeno, že za lepších okolností, než jsou ty současné, můžu, nechci malovat krizový scénář, ale může se stát, že aerolinky budou stát ještě několik miliard stát, a ta privatizace bude podobná jako tato.

Tomáš UVÍRA, vrchní ředitel MF ČR, člen Dozorčí rady ČSA
--------------------
Samozřejmě to jednání a to rozhodnutí nebylo jednoduché, neexistuje zde řešení černá, černá - bílá. Převládlo podle mého názoru přesvědčení o tom, že restrukturalizace může být úspěšná. Myslím si, že v tom sehrálo velkou roli dohoda s odbory, která se podařilo novému vedení v minulém týdnu, která znamená opravdu velkou úsporu mzdových nákladů. To je to, co ta společnost potřebovala, odhadem se jedná o úsporu asi 1,5 miliardy korun, což je dobrý základ pro to, aby se ta restrukturalizace povedla, a pokud se podíváme na materiály, které jsme měli na rozhodčí radě 20. října, tak a odečetli bychom restrukturalizační náklady, tak již v příštím roce by tato společnost měla tvořit zisk, něco kolem 200 milionů korun, což je velký úspěch, a přitom ten plán je konzervativní a počítá ještě s nižšími výnosy než v letošním roce.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Tak, to je, tam směřuje teď ta moje otázka, protože proti škrtání samozřejmě se nedá nic namítat, to je jedna stránka věci, ale co ty výnosy, i piloti vlastně říkali, že problém ČSA je, že mu poklesly výnosy, že nemá zisk, který by potřeboval, potřebovaly generovat. Vidíte tam nějaké možnosti, jak je zvýšit?

Tomáš UVÍRA, vrchní ředitel MF ČR, člen Dozorčí rady ČSA
--------------------
Samozřejmě toto je diskuse, která se vede, je pro nás důležité se nedívat jenom na náklady, ale i na výnosy. Je rozběhlých několik projektů, které byly započaty v nedávné době. A očekáváme, že v příštím roce přinesou nějaký dodatečný, přinesou nějaké dodatečné výnosy. Nicméně v té konzervativní variantě nebyly, nebyly započteny, takže určitý optimismus i v těch výnosech je sem zaznamenán.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Váš ministr odpoledne řekl, že ta injekce bude muset být poměrně rychlá, protože pokud by nebyla, tak už v listopadu se dostanou ČSA do problémů s penězi, cash flow v podstatě by víceméně nevydrželo přes listopad. Jak ta pomoc bude vypadat?

Tomáš UVÍRA, vrchní ředitel MF ČR, člen Dozorčí rady ČSA
--------------------
Já si myslím osobně, že to hlavní, co dnes vláda, vláda rozhodla, bylo, že se přihlásila k tomu, že to myslí s restrukturalizací společnosti ČSA vážně. Z toho důvodu rozhodla o tom, že je připravena kapitalizovat 2,5 miliardovou pohledávku, samozřejmě poté co bude, co tato transakce bude schválena Evropskou komisí, vzhledem k tomu, že tato pohledávka bude kapitalizována, pak nedává smysl, aby byla zajištěná nemovitostmi a movitými věcmi, a ministerstvo průmyslu tím získává možnost, které spravuje tuto pohledávku, tyto zástavy zrušit, a umožňuje se ČSA s tímto majetkem, tento majetek využít k získání dalších finančních zdrojů. Může je použít například...

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Jinými slovy. Já jsem tu otázku směřoval trochu nešťastně, protože ta mohla navodit atmosféru, že očekávám jakousi přímou pomoc státu, která samozřejmě by byla velmi komplikovaná, asi by nepřicházela v úvahu, čili vy vytvoříte takové podmínky, aby ČSA samy si mohly zajistit přístup k penězům.

Tomáš UVÍRA, vrchní ředitel MF ČR, člen Dozorčí rady ČSA
--------------------
Ano, vždycky jsme to tvrdili, že v první řadě budeme hledat takové řešení, aby si ČSA pomohlo samo. To znamená, neuvažujeme o tom, že bychom ze státních peněz tuto společnost nějakým způsobem sanovali. Jedná se v této fázi...

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Toto by se Bruselu nelíbilo samozřejmě.

Tomáš UVÍRA, vrchní ředitel MF ČR, člen Dozorčí rady ČSA
--------------------
...přesně tak, jedná se tedy pouze o uvolnění zástav a tím umožnění buďto prodeje majetku, nebo ho zastavit ve prospěch úvěru, které by společnost si mohla vzít.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Co ta koexistence s Letištěm Praha. Do jaké míry je to podle vás dobrý nápad? Samozřejmě já jsem vnímal ta slova ministra financí, který několikrát zdůrazňoval, že nejde o fúzi, že nejde o majetkové propojení...

Tomáš UVÍRA, vrchní ředitel MF ČR, člen Dozorčí rady ČSA
--------------------
Ano.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
...já bych to nazval asi jakousi organizační symbiózou. Do jaké míry podle vás bude fungovat, jak dlouho a co si od ní slibujete?

Tomáš UVÍRA, vrchní ředitel MF ČR, člen Dozorčí rady ČSA
--------------------
Jedná se o přechodné řešení. Toto, tato manažerská, toto manažerské propojení chápeme jako určitý přechodný stav. Pracuje se na tom, aby do této společnosti nastoupil nějaký management, který provede ČSA touto, touto, tímto těžkým obdobím. Já osobně v tom nevidím žádný konflikt. Máme na to i právní studie, že je možné, aby takové to propojení personální mezi ČSA a letištěm bylo možné.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Ivan Kočárník, který byl v předchozí Dozorčí radě ČSA, řekl, že ta současná ztráta firmy, ta letošní, o které se hovoří, je jedna věc, její klienti, know-how je věc druhá. Vy sám tady říkáte, že těch věcí, řekněme, finančních a majetkových, které jsou ve hře kolem ČSA, je víc. Dá se, viděli jsme, jaká byla nabídka za ČSA v té privatizaci, dá se vůbec nějak stanovit nějak reálná hodnota podniku?

Tomáš UVÍRA, vrchní ředitel MF ČR, člen Dozorčí rady ČSA
--------------------
Dnes je velmi těžké stanovit reálnou hodnotu podniku, protože nevíme, jakým způsobem se bude trh vyvíjet příští rok a další léta. To je, to je opravdu velmi, velmi komplikované.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Nicméně jak se podle vás bude vyvíjet situace v ČSA, jestli dohlédnete, řekněme, na konec příštího roku, kdyby ČSA v té době měly být, jak by měly vypadat.

Tomáš UVÍRA, vrchní ředitel MF ČR, člen Dozorčí rady ČSA
--------------------
No, já doufám, že ta restrukturalizace, která, která bude připravovaná, nebude znamenat žádný dramatický útlum toho, co, čím se ČSA opravdu, opravdu zabývá. Je možné, že některé činnosti ČSA nebude provádět jako prodej různých věcí na letišti jako duty free. Toto, toto je možné.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
A kdy podle vás podnik bude připraven k další privatizaci řádově a za jakých podmínek, jenom stručně bych poprosil.

Tomáš UVÍRA, vrchní ředitel MF ČR, člen Dozorčí rady ČSA
--------------------
Já se osobně domnívám, že během, pokud se všechno podaří, takže během tří let je možné vést diskusi o další privatizaci této společnosti.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Za podobných podmínek, jako byla tato, nebo jste se poučili a vyhlásíte zcela jiné?

Tomáš UVÍRA, vrchní ředitel MF ČR, člen Dozorčí rady ČSA
--------------------
To bude diskuse za 3 roky.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
To je brzy.

Tomáš UVÍRA, vrchní ředitel MF ČR, člen Dozorčí rady ČSA
--------------------
To je moc brzo.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Já vám děkuji za vaše názory. Přeji hezký večer. Na shledanou.

Tomáš UVÍRA, vrchní ředitel MF ČR, člen Dozorčí rady ČSA
--------------------
Na shledanou.


Zdroj: ČT 24 | 26.10.2009 | 21:10 | pořad: Ekonomika

Zobrazit formulář

Kontaktní formulář

Toto pole nevyplňujte!!!

Tato stránka je chráněna systémem reCAPTCHA a platí tyto zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.