CZ EN

Odbory ČSA odmítly snížení platů

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Navrhované razantní snížení platů v ČSA zatím nebude. Na jednání s vedením aerolinek na to zástupci osmi odborových organizací nekývli. Ministr financí Eduard Janota ale souhlasil, že mu odboráři do týdne předloží vlastní návrh, jak by společnost mohla ročně ušetřit až miliardu korun.

Hana VORLÍČKOVÁ, redaktorka
--------------------
Místo definitivního rozhodnutí týdenní odklad, do té doby se musí odboráři mezi sebou dohodnout a jak a kde v nákladech Českých aerolinií škrtat.

Filip GASPAR, prezident odborové asociace pilotů
--------------------
My připravujeme návrh, který by měl společný za odborové organizace.

Hana VORLÍČKOVÁ, redaktorka
--------------------
Kde konkrétně by chtěli odboráři miliardu ušetřit, zatím neřekli. Podle ministra se ale snižováním platů nevyhnou.

Eduard JANOTA, ministr financí
--------------------
Je třeba ušetřit v provozních nákladech jednu miliardu korun řádově a kdo z těchto nákladů je v položce platů a benefitů.

Hana VORLÍČKOVÁ, redaktorka
--------------------
Ale i náhradní plán odborářů pravděpodobně propuštění nezabrání. Podle Janoty se jiné řešení, než restrukturalizace jmenuje bankrot.

Eduard JANOTA, ministr financí
--------------------
Mnoho jiných variant prostě není, že prostě každý, kdo tady přijde, bude restrukturalizovat. Každý. Jestli v tom bude pokračovat stát nebo jestli to bude nový vlastník, každý bude, protože tady jednoznačně se musí snížit provozní náklady.

Hana VORLÍČKOVÁ, redaktorka
--------------------
Pokud se odboráři s ministrem financí na snížení mezd nedohodnou, bude muset ČSA opustit 860 lidí. První výpovědi padnou už tento týden. Jakub Linka a Hana Vorlíčková, Česká televize.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
ČSA byly také jedním z témat, o kterých mluvil ministr financí Eduard Janota v podvečerním Interview ČT 24.

Eduard JANOTA, ministr financí
--------------------
To jednání bylo korektní, bylo velmi věcné a dovolím si potvrdit, že jsme našli určité, určitou shodu a určité možnosti řešení. Jestli si vzpomínáte, tak v podstatě dneska platí určitý návrh restrukturalizace, který předložil stávající management. Tento návrh se zpočátku nebo mnohým z odborářů nelíbil a jaksi nehodlají ho akceptovat. Než bude nalezena případná jiná varianta, tak platí stávající restrukturalizační plán a všechny kroky, které management koná, tak bude konat nadále. Odboráři, a to je z mého pohledu největší, největší přínos toho dnešního jednání, oni uznali, že za daných podmínek je nutno ušetřit tu 1 miliardu, že jinak společnost bude v červených číslech, a to by bylo velmi špatné, protože existují 2 varianty řešení, 30. září otevřeme obálku, poslední obálku, jedinou obálku a v ní bude nabídka Unimex Group/Travel Service, jako privatizační nabídka, a ta buď bude vládou akceptována a veškeré kroky, restrukturalizaci si provede nový vlastník, anebo nebude akceptována vládou a bude pokračovat stát jako vlastník a stejně bude muset dovést společnost do černých čísel, protože jiná varianta řešení vůbec není možná. Stát má svoji představu o tom, za jakých podmínek včetně té finanční nabídky tu společnost bude privatizovat a od této podmínky neustoupí, takže buď bude nabídka odpovídat představám státu, představám vlády, anebo nebude a privatizovat se nebude. V dané chvíli žádný konkurz nehrozí a pakliže dojde k dohodě uvnitř společnosti, tak myslím si, že tou krizí, ve které prochází celé odvětví, může úspěšně projít i ČSA.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
A ve studiu vítám Tomáše Uvíru, vrchního ředitele ministerstva financí, dobrý den. A po telefonu zdravím Jiřího Voldána, prezidenta odborové organizace leteckých techniků a inženýrů.

Petr VOLDÁN, prezident odborové organizace leteckých techniků a inženýrů
--------------------
Dobrý večer, já vás jenom mírně opravím, jmenuji se Petr Voldán.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Tak, pane Voldáne, proč jste nepřistoupili na návrh managementu ČSA. V čem je pro vás nepřijatelný?

Petr VOLDÁN, prezident odborové organizace leteckých techniků a inženýrů
--------------------
Tak já teď nevím, který z těch návrhů máte na mysli, protože návrhy byly v podstatě dva, jednak restrukturalizace a jednak snížení platů. Ale obecně lze říci, že nám na obou těch návrzích vadí především to, řeší tu situaci plošně. A nám připadá, že to není cesta k tomu vyvedení naší společnosti z krize.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Pane řediteli, to znamená, že ten návrh, který je na stole v podstatě zatím neplatí, to znamená, že jak jsme slyšeli i od pana ministra financí, pokračuje ta restrukturalizace, která tedy spočívá v propouštění, snížení destinací, k prodej letadel. První výpovědi by měly padnout tento týden. Padnou skutečně a kolik jich bude?

  • Tomáš UVÍRA, vrchní ředitel, ministerstvo financí
    --------------------
    Ano, mohu potvrdit, že ČSA nastoupilo cestu restrukturalizace, tato restrukturalizace byla schválena dozorčí radou. Tato restrukturalizace má přinést v příštím roce zisk společnosti 276 milionů korun, v roce 2011 pak 1,1 miliardy korun. Tato restrukturalizace samozřejmě obsahuje propouštění. Dnešní číslo, odhad propuštění, celkově je něco kolem 700 zaměstnanců. Tento měsíc by mělo být předáno výpovědi asi 150 zaměstnancům.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Pane Voldáne, vy chcete přijít se svým scénářem, jak jsme slyšeli. Můžete alespoň naznačit, o co  ji opřete, když ne o snižování platů?

Petr VOLDÁN, prezident odborové organizace leteckých techniků a inženýrů
--------------------
Tak já bych rád řekl, že my napříč odbory vidíme to, že ten plán, ten finální plán, se kterým my jsme přišli, bude asi muset být složen ze všech těch možností, které tady jsou. To znamená, zřejmě bude potřeba jak propouštět, tak bude muset určitě dojít k nějakým ústupkům ze strany zaměstnanců, ať už na straně benefitů, možná /nesrozumitelné/ to zatím předbíhám, protože tak daleko zatím ještě nejsme.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
To znamená, že odmítáte jenom snižování platů. Pane řediteli, podle slov ministra financí, to bez snížení, podstatného snížení platů v ČSA nepůjde a zároveň vaše ministerstvo říká, že tuzemští piloti jsou vzhledem k cenovým relacím, které panují v České republice, placeni nejlépe na světě. Znamená to, že vy na snížení platů budete trvat, ať odbory přijdou s čímkoliv?

  • Tomáš UVÍRA, vrchní ředitel, ministerstvo financí
    --------------------
    My budeme trvat na tom, aby se realizoval. Restrukturalizační plán, tak jak jsem říkal, tak jak schválila dozorčí rada, který znamená propouštění asi 700 zaměstnanců. Pokud odbory přijdou s řešením, kdy řeknou: My nechceme propouštět 700 zaměstnanců, chceme, aby se propustilo méně zaměstnanců, tak ten výpadek v té úspoře musí nahradit něčím jiným.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Jinými slovy, vám je jedno, jak ten výsledný mix by vypadal, ale na konci musí být plus jedna miliarda ročně?

  • Tomáš UVÍRA, vrchní ředitel, ministerstvo financí
    --------------------
    Nám na ministerstvu financí jde především o peníze.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
To je také správné, pane Voldáne, nebojíte se, že hrajete tak trochu vabank, ministerstvo financí jasně řeklo, že nepodpoří ztrátovou firmu ani korunou, a pokud by Unimex svoji nabídku stáhl, nebo nebyla dostatečně zajímavá pro stát, je šance, že ČSA mohou skončit v konkurzu, v bankrotu?

Petr VOLDÁN, prezident odborové organizace leteckých techniků a inženýrů
--------------------
To máte samozřejmě pravdu, ale já se domnívám, že kdybychom neudělal nic v tuhle chvíli, tak v tom konkurzu firma skončí stejně. A proto si myslíme, že je potřeba teď k té situaci přistoupit opravdu zodpovědně a my uděláme všechno, jak odborové organizace, abychom ten konkurz odvrátily.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Pane řediteli, zájemce by se měl vyjádřit do konce tohoto měsíce. Přijde ze strany státu nějaké zásadnější řešení do té doby, anebo počkáte, co bude v té obálce?

  • Tomáš UVÍRA, vrchní ředitel, ministerstvo financí
    --------------------
    My nemáme žádné zásadnější řešení. Prostě my si myslíme, že ten restrukturalizační plán řeší současnou situaci ČSA, že při jeho realizaci nehrozí bankrot.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Takže cash flowe firmy je v pořádku?

  • Tomáš UVÍRA, vrchní ředitel, ministerstvo financí
    --------------------
    Pokud se bude důsledně realizovat ten restrukturalizační plán, tak si myslíme, že ČSA je schopna přežít.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Zatím se nerealizuje. Je tedy cash flowe v pořádku i v tuto chvíli?

  • Tomáš UVÍRA, vrchní ředitel, ministerstvo financí
    --------------------
    Realizuje se, protože jedná se se zaměstnanci, tento týden budou předávány výpovědi.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Ale to ještě nešetří žádné peníze?

  • Tomáš UVÍRA, vrchní ředitel, ministerstvo financí
    --------------------
    Ano, my jsme, my máme ten restrukturalizační plán samozřejmě počítá s tím, že v letošním roce budou větší výdaje na odstupné.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Jasně, ale aktuální problémy tedy s cash flowe v ČSA nehrozí?

  • Tomáš UVÍRA, vrchní ředitel, ministerstvo financí
    --------------------
    Restrukturalizační plán určitě nevyřeší letošní ztrátu společnosti. Ten plán má řešit příští rok a rok 2011.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Tak ale teď peníze na provoz ČSA jsou?

  • Tomáš UVÍRA, vrchní ředitel, ministerstvo financí
    --------------------
    Jsou, jednoznačně. To jako to určitě.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Dobře. Pane Voldáne, ministr financí odbory aerolinek dnes pokáral za vedení negativní kampaně, která poškozuje podle něj zaměstnance i vlastníka společnosti. Nemáte pocit, že to vše vlastně podřezává nohu privatizaci?

Petr VOLDÁN, prezident odborové organizace leteckých techniků a inženýrů
--------------------
Teď nevím, jestli  myslíte to pokárání ze strany pana ministra nebo negativní kampaně v médiích.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Ano, ano, o tom hovořím, to jsem říkal.

Petr VOLDÁN, prezident odborové organizace leteckých techniků a inženýrů
--------------------
Tak negativní kampaň v médiích asi nepřispívá rozhodně k dobrému obrazu té firmy. Ale já bych nerad o tom, kdo k té negativní kampani přispěl. A já si myslím, že vina není jen na straně odborů.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Tak, pane řediteli, já jsem se ptal na to aktuální cash flowe. Jak vypadá ten výhled v posledních dnech a týdnech na to hospodaření během celého roku, protože zatím ta ztráta byla odhadovaná na 2 miliardy celoroční. Z toho dnešního pohledu teď tady večer vypadá,že bude větší nebo o něco menší. Jak se vyvíjí hospodaření v poslední době?

  • Tomáš UVÍRA, vrchní ředitel, ministerstvo financí
    --------------------
    Ta ztráta dvě miliardy korun je bez restrukturalizačních nákladů. To znamená, ona může vyrůst až na 2,4 miliardy korun. To znamená, pokud se bude realizovat opravdu tento restrukturalizační projekt, to znamená, bude propouštění. Pokud odbory přijdou s jiným řešením, které nebude znamenat takovou velkou vlnu propouštění a přijdou s řešením, které například bude znamenat snižováním mezd nebo benefitů, tak to samozřejmě vylepší letošní ztrátu a to bychom jako ministerstvo financí opravdu přivítali.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Pane Voldáne, já nepředpokládám, že by stanovisko osmi leteckých odborových organizací bylo zcela jednotné. Můžete charakterizovat? Spíše si rozumíte nebo spíše se dohadujete, jak to vypadá uvnitř 8 leteckých odborů?

Petr VOLDÁN, prezident odborové organizace leteckých techniků a inženýrů
--------------------
Já musím říct, že to co se týče toho hlavního cíle, což je tedy záchrana naší firmy, tam si určitě rozumíme, možná máme v některých případech trošku odlišné názory na to, jakou cestou k tomu dospět, ale to si myslím, že by nemělo být překážkou k tomu, abychom na konci byli schopni předložit nějaký plán, který by zajistil nebo který zajistí, že ta firma bude životaschopná.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Pane řediteli, jaký je ministerský scénář, pro příští dny a týdny, ono toho času tolik  nezbývá, protože, jak jsme tady říkali, tak zájemce o privatizaci by se měl vyjádřit definitivně do konce září. Jak máte připraveny ty kroky do tohoto data a potom?

  • Tomáš UVÍRA, vrchní ředitel, ministerstvo financí
    --------------------
    Co se týká privatizace, budeme očekávat koncem měsíce září nabídku. Poté, co nabídku obdržíme, bude zpracován v co nejkratší době materiál pro vládu, odhadujeme to do dvou, do tří týdnů. Nejpozději by mohl být projednán na vládě. Samozřejmě součástí toho materiálu bude alternativa B, kdy by vláda řekla, že nechce privatizovat, co by to pro ČSA znamenalo, pro nás samozřejmě by bylo velmi příjemné, pokud by odbory přišly s nějakým řešením, které by v konečném finančním efektu bylo zajímavější, než je ta tvrdá restrukturalizace a myslím si, že by to vládě mohlo potom pomoci v rozhodování.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Vy určitě máte svůj osobní tip, jak to všechno dopadne, řekněte nám, alespoň v náznacích, jak by to mohlo vypadat? Bude především ta nabídka v té obálce zajímavá pro vládu, po tom všem, co teď kolem ČSA bylo?

  • Tomáš UVÍRA, vrchní ředitel, ministerstvo financí
    --------------------
    Já si osobně myslím, že ČSA, když odmyslíme tu mediální bublinu kolem ČSA? V jakém špatném, stavu je, když se podíváte na čísla vy, podíváte se na jednotlivé položky, určitě se tam dá opravdu velmi šetřit. Myslím si, že ta společnost má v sobě skrytou velkou hodnotu, velký potenciál, takže pokud je ten investor si to opravdu dobře spočítá, tak já si myslím, že ta nabídka může být opravdu zajímavá.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Takže to dopadne dobře. Pane Voldáne, s čím vy chcete jít naproti té privatizaci tak, aby dopadla dobře tak, jak tady si přeje pan ředitel? My už jsme slyšeli, že chcete připravit určitý mix těch úsporných opatření. V čem třeba budete šetřit, o čem se ještě nemluvilo?

Petr VOLDÁN, prezident odborové organizace leteckých techniků a inženýrů
--------------------
Tak za prvé, já bych rád řekl, že to není cesta naproti privatizaci, ale je to cesta k přežití firmy především, a protože musíme myslet i na případ, že k privatizaci nedojde a pak samozřejmě bude muset ta firma fungovat nějakým způsobem dál. O tom mixu já bych teď nerad spekuloval. Já vám můžu jenom říct, že my k tomu přistupujeme určitě hodně zodpovědně. Nějaké představy máme, ale to bude ještě předmětem našich dalších jednání. My s tím konečným návrhem přijdeme tak, jak jsme slíbili.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Já vám děkuji a pane řediteli, na vás ještě poslední otázka. Tady zazněla ta formulace, jak budou fungovat ČSA dál, pokud privatizace nedopadne dobře, tak jak byste si přáli. Ministr Janota už dříve řekl, že nedá ani korunu na podporu ČSA.

  • Tomáš UVÍRA, vrchní ředitel, ministerstvo financí
    --------------------
    Ten restrukturalizační plán, který byl schválen dozorčí radou právě počítá s tím, že jednoznačně že pokud nebude privatizováno, tak se bude postupovat takto. Pokud samozřejmě odbory nepřijdou s něčím mnohem zajímavějším. Pokud společnost koupí nový majitel, tak předpokládáme, že ta restrukturalizace bude úplně jiná, rozsah bude úplně jiný, předpokládáme, že ta strategie se změní a i o tom jsme se dneska bavili s odboráři, co by to pro ně asi mohlo znamenat.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Já vám děkuji za vaše názory, přeji hezký večer, na shledanou.

  • Tomáš UVÍRA, vrchní ředitel, ministerstvo financí
    --------------------
    Na shledanou.

 


 

Zdroj: ČT 24, 7.9.2009, 21:10, pořad: Ekonomika

Zobrazit formulář

Kontaktní formulář

Toto pole nevyplňujte!!!

Tato stránka je chráněna systémem reCAPTCHA a platí tyto zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.