CZ EN

Rozhovor s prvním náměstkem ministra financí Ivanem Fuksou – na téma: ČSA; státní finance

Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
České aerolinie mají problém.takto stručně se dá shrnout poslední vývoj. Poté, co se státní firma propadla do dvoumiliardové ztráty se začali bouřit její odboráři s piloty v čele. Začali požadovat hlavu prezidenta společnosti a vedení včera kontrovalo. Navrhlo, že pokud si zaměstnanci nechají razantně snížit platy, tak všichni manažeři z vedení rezignují. Pokud měl tento plán fungovat jako uklidňující, pak se pravděpodobně minul účinkem. Piloti ČSA dnes vyhlásili časově neomezenou stávkovou pohotovost. Začíná 20 minut Radiožurnálu, vítejte u jejich poslechu. Dnes bude hostem dalších Dvacet minut 1. náměstek ministra financí Ivan Fuksa. Dobrý den, pane náměstku.

Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Dobrý den.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Pane náměstku, takový vývoj jste si představovali zhruba, když ministr financí včera s ministrem dopravy a s prezidentem ČSA na té tiskovce vystoupili a ten plán přednesli?

Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Abych byl upřímný, tak jsem to absolutně nečekal, bylo to pro mě večerní překvapení. To, že bude tisková konference, jsme věděli, ale jaký bude plán nebo jaký, co se na té tiskové konferenci představí, jsme netušili do poslední chvíle. Velmi, velmi mě to překvapilo, musím říct, že pozitivně.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Dobře. Tak zhruba od včerejšího večera tedy i vy, 1. náměstek ministra financí ví, jaký byl plán na to, jak stabilizovat situaci ve státní firmě České aerolinie. Vyšel ten plán podle těch dnešních reakcí odborářů?

Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Tak já si myslím, že názor odborářů nebo stanovisko odborářů které je publikováno, tak nelze brát úplně, že je definitivní protože odboráři sami říkali, že budou nad tímto materiálem jednat. Já věřím, že u těch odborářů zvítězí nějaká solidarita ve vztahu k tomu, zda je lepší v tomto těžkém období, které je mimo jiné nejsložitější za posledních 40 let v leteckém průmyslu, tak si krátkodobě snížit mzdy a nedojít k těm brutálním restriktivním opatřením, které by v případě jakéhokoliv negativního scénáře musely následovat, případně i v té nejkrajnější variantě konkurzu.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Pane náměstku, vy tady teď v tuto chvíli vystupujete za akcionáře ČSA,...

Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Ano.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
V podstatě akcionářem je stát, vy jste státní úředník, tak opravdu jste přesvědčen, že ve chvíli, kdy by piloti a ostatní odborové organizace ČSA kývly a řekly ano, piloti o 30 procent, ostatní zaměstnanci o 15 procent dolů platy plus ty dvě další podmínky, které pan prezident Lašák stanovil, tak že opravdu celé to vedení se sebere a odejde a například na vás a ostatních lidech ze státní správy bude jmenovat nové vedení?

Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Tak z informací, které mám ze sdělovacích prostředků, se hovoří o tom, že neodejte úplně stoprocentně celé vedení, že odejde generální ředitel a někteří jeho další nejbližší lidé. Já tomu věřím. Jestliže to je, to je, to je slovo muže, to je slovo gentlemana a já věřím, že pan generální ředitel si je toho plně vědom.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Víte o co mi jde? Ten plán na první pohled vypadá trošku neuvěřitelně i přesto, že vás pozitivně překvapil, protože chtít po někom aby v zájmu státní firmy si snížil plat o 30 procent, což v tom úhrnu u pilotů Českých aerolinií dělá 700, nebo přes 700 tisíc ročně, nevím úplně, jestli je to reálný požadavek, jestli vůbec můžete předpokládat, že to dokáží udělat. Tak se ptám, jestli ten plán náhodou není jiný? Prostě je jen diskreditovat.

Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Nenene. Jako ten, ten plánuje srozumitelný, je jasný a je logický. Všichni vědí, že pokud se udělá, udělají tato opatření, tak ČSA ušetří jednu miliardu. Ta ušetřená miliarda zachraňuje tuto firmu. Dále v současné době tento problém mají všechny letecké společnosti letecké společnosti propouští po celém světě tisíce zaměstnanců. Někde se dokonce přistupuje na to, že se jeden měsíc nebudou zaměstnanci těch leteckých společností vyplácet mzdy. Je naprosto rozumné a standardní, bylo, řekněme standardní v dobách tučných, kdy byl rozvoj ekonomiky, tak že se vyplácely 13., 14. platy. Nikdo toto nezpochybňoval. Jestliže chceme býti realističtí a chceme žít s dobo a s tou ekonomickým, s tím ekonomickým vývojem, tak je přece rozumné, tak jako rodina, když se dostane do úzkých, tak začne šetřit, taky společnost by měla šetřit, takže jestliže si tady společnost zvykla, zvykla na to, že se dávají 163., 14. platy, tak v té nejtěžší krizi, jestliže mám výběr buď padne společnost a jsme všichni nezaměstnaný a nebo teda si holt přijdu o jeden, případně dva platy, tak to stojí za to, abysme přežili a já si myslím, že to je krizový scénář, ten problém je i způsoben cenovou válkou, která probíhá mezi leteckými společnostmi a je velmi, velmi brutální.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak abych použil váš příměr, pane náměstku Fukso, tak ta rodina se teď docela dost hádá, alespoň v případě Českých aerolinií, ale řekněte mi ještě něco víc o tom plánu. Tak teď uvažujeme o tom, že odboráři dnes říkají, kromě toho, že vyhlásili časově neomezenou stávkovou pohotovost, což není úplně kladný ohlas na ten plán, to asi přiznáte.

Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Ano.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Vedle toho říkají: "Nenecháme se nikam tlačit a vydírat vedením nabídkami na prudké snížení platů," tak co může být výsledkem? Chce je vedení nějakým způsobem dotlačit k tomu, že se otevře kolektivní smlouva, aby se mohly ty platy, řekněme, legitimně a legálně snížit?

Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Tak jednoznačně se jedná o otevření kolektivní smlouvy, protože dokud, dokaď se kolektivní smlouva neotevře, tak se na platy nedá sahat a tím pádem ta společnost jde do ještě brutálnějších červených čísel.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Dobře, tak znovu si představme situaci, že odboráři prostě nebudou chtít přistoupit na tento plán, řeknou: "Žádné snižování o 30 či 15 procent nebude," tak co bude dál? A zároveň řeknou: "A na kolektivní smlouvu se nesáhne."

Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Tak jedna věc, běží tu privatizace. Je otázka, jestli se skutečně najde nebo padne ta dobrá nabídka, kterou vláda přijme a za několik týdnů budeme znát nového majitele ČSA, tak ten nový majitel si tu restrukturalizaci udělá už sám a je velmi pravděpodobné, že ji udělá daleko radikálnější. Druhá varianta, o kterých se hovořilo, o které se hovořilo, je za přítomnosti minulého ministra, pana ministra Kalouska za přítomnosti všech odborářů, tak, a hovořili jsme k nim: "Buďme rozumní, pojďme se domluvit," tak je tu druhý krizový scénář, a to je konkurz. Pak holt privatizaci bude děla správce konkurzní podstaty.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
To je varianta, že by ČSA zůstaly ve státních rukou.

Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Že by ve státních rukou, nic se nedělo a nelze, nelze do nekonečna tu jako žít v těchto černých čísel, navíc podle obchodního zákona každá společnost má, má svoji povinnost se zachovat v případě, kdy je v takovéto ztrátě a nějaká veřejná podpora, podpora ze strany státu, nepřichází v úvahu.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Z hlediska pravidel Evropské unie.

Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Z hlediska pravidel Evropské unie. Je třeba taky říct, že vlastně ČSA je stále poslední firma, poslední firmou ve střední Evropě, která žije, která je dobrá, která je kvalitní a jenom připomenu to, co je srovnatelné, maďarské aerolinky, polské aerolinky dokonce už ani nezveřejňují svoje výsledky, prostě už se bojí je zveřejňovat, kdežto ČSA jsou, je stále taková, že prostě ty výsledky zveřejňuje a má připravený ozdravný program.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Moment, kdy by ČSA byly poslány, či samy sebe poslaly do konkurzu, tak znamená rozprodej zbylého movitého, nemovitého majetku, zrušení linek, propouštění zaměstnanců.

Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí
--------------------
A to, to nikdo nechce, protože i ten restrukturalizační program, který byl představen na minulé dozorčí vrádě, dozorčí, dozorčí radě, tak hovořil o pouze čtyřprocentním de facto omezení letového provozu v tom zimním letovým řádu, takže žádná katastrofa se nekoná. 4 procenta, pokud ne, takže to není žádná katastrofa, to není zavírání, zavírání nebo brutální omezování.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Říká zatím ve Dvaceti minutách radiožurnálu 1. náměstek ministra financí Ivan Fuksa. Vy sám jste o tom, pane náměstku, mluvil. Je rozjetá, v podstatě, se dá říci, že možná před svým koncem, privatizace státní firmy České aerolinie, do 30.září by měly být podány finanční nabídky v tuto chvíli jediného posledního zbývajícího hráče v tomto tendru, což je sdružení firem Unimex Group a Travel Service. Takto to bude a nebo je někde v záloze ještě další pln vzhledem k tomu, že ta soutěž v tuto chvíli nevypadá úplně standardně vzhledem k tomu, že je jediný soutěžící.

Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Tak žádný plán nebude. Společnost zůstane v tom stavu, v jakém je, tady padaly takové názory, že se bude něco v průběhu privatizace rozprodávat, nebude se nic rozprodávat. Těch několik týdnů už počkáme, do 30.září a my jsme velmi vážně diskutovali o tom, jestli tu privatizaci zrušit. Za prvé, kdyby se ta privatizace zrušila, tak vzniknou potenciální arbitráže a daleko větší škody pro stát, za druhé by to mohlo vyvolat jakékoliv spekulace proč to teďkon rušíme, když náhodou někdo vypadl, neměli jsme to připravení náhodou pro někoho jiného? Ne, prostě privatizační proces doběhne, firma předloží nabídku, vláda bude mít k dispozici indikativní ocenění společnosti, bude porovnávat dvě čísla a buď to bude číslo zajímavé pro stát a pro vládu a nebo nebude. Když to vláda neschválí, tak privatizace se končí a společnost i nadále je, nadále je ve státních rukách a možná by se mohlo počkat, pokud by společnost prošla restrukturalizací, tak na lepší časy. Ty lepší časy třeba například v počtu odbavených cestujících na samotném letišti za poslední měsíc jsou poměrně optimistické díky klientele z Ameriky a z Dálného východu, takže nikdo v tuhle chvíli neví, co bude. Nemám křišťálovou kouli, neumím tady toto, toto určit, nicméně privatizace ve stávajícím standardním režimu doběhne do konce.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Kdo případně ČSA prodá? Která vláda? Vaše a nebo ta příští?

Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Tak může o tom rozhodnout tato úřednická vláda, pokud ta cena bude nezajímavá, nicméně možná by se dalo i diskutovat a korigovat názor.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Víte na co se, pane náměstku, ptám. Jestli existuje nějaká dohoda o tom, že ano, řekněme, papírově a technicky tu privatizaci dovede do konce Fisherova vláda, ale to, jestli ta nabídka cenová od Unimexu a Travel Servisu je zajímavá, to už posoudí nová vláda?

Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Tak já věřím, že tato vláda najde odvahu splnit si svoji povinnost a řekne k tomu svoje stanovisko.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Někdy po 30. září v tom krátkém termínu do voleb.

Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Po 30., po 30. září tak jako než se, než, volby jsou 11. října, je tam myslím 20 nebo 35 dní na podávání protestů, než poslanci složej mandát, tak to máme konec, konec října, než se začne tvořit nějaká nová vláda, než vůbec nová vláda vznikne, tak je otázka několik týdnů. Já si myslím, že pokud vznikne patová situace například jako byla před třemi lety, tak nová vláda může vznikat klidně 3 měsíce ještě další a tato úřednická vláda bude dál vládnout.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Pojďme si, prosím, tuto vaši větu pamatovat do debaty, která bude následovat v druhé polovině dnešních Dvaceti minut Radiožurnálu, bude důležitá. Ještě na jaře tohoto roku říkali lidé z ministerstva financí, a tím myslím ministerstvo financí ještě za minulé, Topolánkovy vlády, že ta suma za ČSA, která by se vládě mohla líbit, je zhruba 5 miliard korun. Zůstává?

Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Tak my jsme se vyjadřovali k této ceně, vyjadřoval jsem se i já osobně, je to zdokumentováno ve všech rozhovorech, nicméně v okamžiku, kdy jakýkoliv privatizační proces běží, tak už se k této ceně nevyjadřujeme a tu cenu, pane redaktore, vy ze mě nedostanete.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Já se zeptám, já jsem s tím počítal. Já se zeptám oklikou. Ve chvíli, kdy pan prezident ČSA Lašák sám přiznává, že firma se už jenom za prvního půlroku propadá do ztráty 1,8 miliardy a na konci roku to s velkou pravděpodobností bude téměř 2 a půl miliardy. Ve chvíli, kdy se mluví o tom, že majetek ČSA je možná v záporné hodnotě mínus 700 milionů. Ve chvíli, kdy hrozí stávka zaměstnanců a, řekněme, sociální smír v té firmě, o tom se téměř nedá mluvit. Jste přesvědčen o tom, že to je firma dobrá na prodej?

Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Tak kdyby se neděly některé legislativní a jiné, jiné zdržování privatizačního procesu a jelo se podle původního scénáře, protože bylo naplánováno, že ČSA se bude prodávat loňském roce, tak v loňském roce byl stále ekonomický růst a ty nabídky mohl bejt samozřejmě jinačí a ta krize v tom leteckém, leteckém odvětví prostě nebyl, takže v tuto chvíli skutečně neumím odhadnout následující vývoj. Samozřejmě vláda bude taky posuzovat, co je, porovnávat nabídku té jediné vítězné firmy a pravděpodobně bude to dávat do kontextu s potenciálními náklady na ozdravení této společnosti, ale to v tuhle chvíli bysme hodně předbíhali.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Všímejte si, já vás k žádné sumě netlačím, ptám se jen na to, jestli po tom všem, co teď víme, po té sérii tiskových konferencí zejména vedení ČSA o zdraví státní firmy České aerolinie, tak jestli je to firma v dobré kondici na to, aby se prodala za dobrou částku, například stejně dobrou, jako minulý rok?

Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Firma, firma byla v dobré kondici, firma se ne jako jediná, ale všechny společnosti na celém světě, jenom za posledních několik měsíců padlo 85 leteckých společností. Řekněme si, pokud budou o 1 miliardu nižší náklady na mzdy, pokud skončí cenová válka, jako že musí jednoho dne skončit, kde přichází ČSA o další miliardu, tak je to dobrá prosperující a dobře organizovaná firma, takže...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Teď se ale ovšem bavíme o září roku 2009, kdy cenová válka zdaleka nekončí, stále probíhá ekonomická krize a jen lehounce, krůček po krůčku, stoupá počet přepravených pasažérů.

Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Pokud cena bude nezajímavá, tak holt by se privatizovalo v lepších časech za předpokladu, pokud ta firma přežije.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Posloucháte Dvacet minut Radiožurnálu, 1.náměstek ministra financí Ivan Fuksa je mým dnešním hostem. Tak, takzvaný Janotův balíček, to znamená, nazvěme to například Návrh státního rozpočtu na rok 2010 z dílny ministra financí Eduarda Janoty, tímto vašeho přímého nadřízeného a nebo prostě ten ozdravný balíček, který by měl státní finance České republiky vytáhnout z toho zatím, dneska to tuším pan premiér Fischer nazval obludným schodkem 240 či většího čísla miliard korun. Dnes byl premiér Jan Fischer jak za Jiřím Paroubkem, předsedou ČSSD, tak z předsedou ODS Mirkem Topolánkem a nesetkal se s tím balíčkem s velkým úspěchem. Dalo se to očekávat?

Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Tak z hlediska politického si myslím, že se to dalo očekávat, protože žádná z těch stran, co jdou do boje, tak nechce otevřít kuchyň a v této fázi ukázat to, jaký má názor na to či ono opatření. Na druhou stranu ministerstvo financí, tomu ani nic jiného nezbývalo, než využít toho letního období, aby zpracovalo technickou normu a říci, jaké jsou reálné způsoby řešení a nabídnout ta řešení a teď už je skutečně jen a jen na politicích, aby si vybrali. Rozumím tomu, že dneska někdo nechce skutečně v tomto termínu říkat: "Já půjdu do toho a do toho, to ne." V tuhle chvíli je to skutečně jen a jen na dohodě politických lídrů a ve finále i na technických možnostech samotné realizace.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Na druhou stranu pokud jsem dobře poslouchal a četl vyjádření například Mirka Topolánka, tak ten v podstatě řekl: "Je lepší přijmout tento plán Eduarda Janoty a udělat ho zákonem o státním rozpočtu na rok 2010 než mít rozpočtové provizorium." A teď se vás ptám jako člena ODS, jako politika za ODS. To je postoj ODS, že v případě, že by na to byla síla, tak by se prostě ten Janotův návrh vzal a byl by to rozpočet na příští rok?

Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Rozpočtové provizorium je ta největší katastrofa, která by nás mohla potkat. Zastavilo by se veškeré financování včetně financování z evropských, z evropských dotací, to znamená všichni, já věřím, že jak ODS, tak ale i ostatní strany udělají všechno pro to, aby rozpočtové provizorium nenastalo. Na druhou stranu kdo může změnit, kdo může naplnit tyto návrhy, které ministerstvo financí představilo, jen a jen, jen a jen po legislativních změnách, které odsouhlasí vláda, taky je musí schválit parlament. Já nevěřím, že se v tomto období do 11. října parlament vůbec něco schválí. Možná vznikne i situace, kdy ten parlament nebude možná asi usnášeníschopný, takže z tohoto reálného...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Proč myslíte, že by nebyl usnášeníschopný?

Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí
--------------------
No, že se třeba nesejde dostatečný počet poslanců.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Dovolené by měly končit pravděpodobně teď někdy v neděli, pane náměstku.

Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Tak jako já znám své povinnosti, které vyplývající, vyplývají ze zákoníku práce a...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Počkejte, to, co jste řekl, je minimálně zajímavé, jak kdyby jste měl nějaké informace, že se asi 100 poslanců chystá vůbec nepřijít.

Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Ne, ne, ne, prostě tu informaci, žádnou takovou informaci nemám, nicméně vycházím z toho, že je, že když se sejde poslanecká sněmovna, tak je měsíc do voleb.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak a teď se vraťme k té větě, kterou vy jste říkal, když jste říkal to, jak půjdou od 11. října povolební vyjednávání, řekněme, ta doba, kdy se mohou podávat stížnosti na průběh voleb a tak dále a tak dále. Tak si to vezměme. Do 30. září má vláda povinnost projednat návrh zákona o státním rozpočtu na příští rok a předat ho poslanecké sněmovně, což bezesporu vaše vláda asi se chystá stihnout, protože na dovolené nebude, ale jak velká šance je, že se dostaneme k rozpočtovému provizoriu, když se může stát to, že nějakou dobu nebude usnášeníschopná poslanecká sněmovna po volbách, nějakou dobu k tomu nebude vůbec mít co říct vláda, protože neude ujednocena nějaká koalice, nebude jasné na jakých jaksi liniích uprostřed toho politické spektra se bude hlasovat?

Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Tak celkem je pravděpodobné, že bude probíhat velká, tvrdá diskuze k jednotlivým návrhům, nicméně si myslím, že zcela bez problémů poslanci udělají všechno pro to, aby se země nedostala do rozpočtového provizoria, to znamená, že odsouhlasí rozpočet tak, jak je bez jakýchkoliv legislativních změn, to znamená s tím katastrofálním deficitem. To je můj osobní odhad.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Že to nakonec dopadne tak, že pokud se tedy ekonomická situace...

Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí
--------------------
240.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Nebude vyvíjet ještě nějak děsivěji, tak to bude 240 schodek.

Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Jako jsem, jsem o tom přesvědčen a klidně bych si na to i vsadil, že poslanecká sněmovna, ať bude v jakýmkoliv složení, tak rozpočet, bez ohledu na to, jaký bude, rozpočet schválí, aby nedopustila tu situaci, že bysme žili v rozpočtovém provizoriu.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Mimochodem už jen za tu dobu, co je u moci vaše technokratická vláda, tak to je, tuším, druhý nebo třetí jaksi odhad nebo oprava toho odhadu schodku rozpočtu směrem nahoru, přímo z vašeho ministerstva. Do konce roku zbývají 4 měsíce, nečeká nás ještě další takový odhad?

Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Tak otázka je, kdy se odlepíme od takzvaného pomyslného dna. Někdo hovoří o tom, že je to v Americe už, že už je to v Evropě, máme za sebou první pozitivní měsíc v německé ekonomice, česká ekonomika z 80 procent orientovaná na export a zvláště na Německo možná najde, možná přijde pozitivní obrat, nicméně v tuto chvíli podle původního plánu ty miliardy ve státním rozpočtu chybí a taková prostě realita je a kdy nastane obrat netuším, neřeknou vám to ani makroekonomové, opět se vracím k té pomyslné křišťálové kouli.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
To bezesporu. Ministr práce a sociálních věcí Petr Šimerka, váš vládní kolega, dnes řekl, že vláda by rozhodně měla valorizovat důchody, to znamená zvýšit důchody, a to o 2,1 procenta. Je to reálné? Teď se vás pět zpátky ptám jako 1. náměstka ministra financí.

Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Tak není to reálné, ani ministerstvo financí není nakloněno těmto valorizacím, protože podíváme-li se na růst důchodů a mezd v minulým roce, podíváme-li se na stav inflace v letošním roce, poslední měsíc máme vykázaný mínus 0,3 procenta, tak podle i stanoviska ministra financí Janoty není k tomu důvod.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak a poslední otázka a ta směřuje k polostátní firmě ČEZ, už nějakou dobu se mluví o tom, že kromě toho zhruba 65-ti procentního podílu státu...

Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí
--------------------
70.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Je to 70 procent ještě stále po tom odprodeji některých akcií?

Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí
--------------------
No, právě tím, že se některé akcie zrušily, tak dneska už je to zase 70 procent, skoro 70 procent.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
V každém případě tam zbývá těch o něco více než 30 procent, ze kterých, a to je právě ta kuloární informace, o které, která tak jako běží těmi kuloáry, že někdo zhruba 10 procent těch akcií skupuje a tak se ptám, jestli státní úředník jako vy ví, kdo to je?

Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Ne, nevím to.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Znamená to, že možná už 10 procent akcií ČEZu je skoupeno někým, o kom nevíme, kdo je, jaké má úmysly případně ve které zemi sídlí jeho společnost?

Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí
--------------------
To je úděl prodeje akcií přes burzu.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Dozvíme se to někdy?

Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí
--------------------
No, to v každým případě.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Kdy se to dozvíme?

Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí
--------------------
To netuším.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Chtěl jsem skončit o něco optimističtěji, ale dobrá. Takových bylo dnešních Dvacet minut Radiožurnálu, první náměstek ministra financí Ivan Fukca, Fuksa byl mým dnešním hostem. Pane náměstku, díky za váš čas a na shledanou.

Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Taky děkuji, hezký večer.


Zdroj: 27.8.2009, ČRo 1 - Radiožurnál, 17:30 Dvacet minut Radiožurnálu

Zobrazit formulář

Kontaktní formulář

Toto pole nevyplňujte!!!

Tato stránka je chráněna systémem reCAPTCHA a platí tyto zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.