Novinky

Regiony s působností Škody Auto finančně podpoří vláda

oddělení 2101 - Tiskové
oddělení 2101 - Tiskové

Vydáno

  • Lidé MF

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Vláda investuje miliardu čtyři sta milionů korun do rozvoje silnic a další infrastruktury v regionech, kde působí automobilka Škoda Auto. Vláda dnes na návrh ministerstva financí schválila takzvanou "smlouvu o porozumění" se Škodovkou. Ve Stalo se dnes teď zdravím náměstka ministra financí Ivana Fuksu, dobrý večer.

Ivan FUKSA, náměstek ministra financí
--------------------
Dobrý večer.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Pane Fukso, proč chce vláda podporovat investice soukromého subjektu?

Ivan FUKSA, náměstek ministra financí
--------------------
Tak vláda prvořadě podporuje investice v státní správě a samosprávě, protože to jsou finanční prostředky do infrastruktury, konkrétně do silnic, železnic a protipovodňových polderů.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Jaký efekt má ta mimořádná dotace přinést?

Ivan FUKSA, náměstek ministra financí
--------------------
Tak ta má přinést to, že Škodovka v této chvíli jako koncern se rozhoduje, zda udělá další investici v České republice nebo někde jinde, a to znamená, zda rozšíří svůj závod v Mladé Boleslavi a ve Vrchlabí. A tato investice, pokud by do České republiky přišla, tak k tomu je zapotřebí zrealizovat nebo posílit a zohlednit infrastrukturu a toto je tento cíl.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Automobilky ale, alespoň v České republice, mají už dnes problémy shánět pracovníky. Takže ono to, když to zvulgarizuju, skoro vypadá, jakoby stát vydal peníze z českého státního rozpočtu na to, že se nakonec zaměstnají cizinci, anebo budou přetahovat stávající zaměstnanci mezi automobilkami.

Ivan FUKSA, náměstek ministra financí
--------------------
Tak znova říkám, stát z devadesáti devíti procent investuje do majetku státu nebo do majetku krajských samospráv, bude jim přispívat na společnou investici a je to zkvalitnění silniční i železniční sítě bez ohledu na to, jestli investice by do toho regionu šla, nebo nešla. Nicméně ta investice je skutečně ale podmíněna touto investicí.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Teď jste mi tedy řekl, že to sice není kvůli Škodovce, ale současně to je kvůli Škodovce. Tak, kdybyste mi to rozkličoval tak, abychom to a vedle mne také posluchači Radiožurnálu, abychom to pochopili.

Ivan FUKSA, náměstek ministra financí
--------------------
Tak všichni známe kvalitu silniční sítě v České republice, můžeme hovořit, že finančních prostředků je stále nedostatek na to, aby se investovalo v patřičné míře, aby všechny stanice byly v kvalitním stavu, nicméně, pokud se někde má realizovat takovýto projekt, který jednoznačně přispěje na zvýšení daňové výtěžnosti a zvýšení zaměstnanosti, tak je potřeba rekonstrukce, rekonstruovat a modernizovat inženýrské sítě a tyto dopravní cesty a je to stejnej postup, jako se dělal v jiných případech na podporu průmyslových zón, mimo jiné i všech automobilek, které do České republiky vstoupily.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Ale je to tedy tak, že buď Škodovka v těch daných regionech bude investovat, a pak se ty regiony dočkají i té dotace na infrastrukturu, anebo nebude, a pak budou ty peníze shánět jinde?

Ivan FUKSA, náměstek ministra financí
--------------------
V té smlouvě je to v této chvíli takto, nebo v té, v té dohodě o porozumění je to, je to tak deklarováno. V každým případě jsou to finanční prostředky, které půjdou ze Státního fondu dopravní infrastruktury z oblasti ministerstva dopravy, takže ty peníze by v budoucnu tak i tak do tohoto regionu tekly. V této chvíli tato investice Škodovky tuto rekonstrukci těchto komunikací urychluje samozřejmě.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Mluvíme o podpoře investic Škody Auto. Rád bych zmínil ještě jeden aspekt. Česká ekonomika a zejména export je už dnes hodně silně závislý na automobilovém průmyslu. Jsou to desítky procent řádově. Považujete za strategické svým způsobem tu závislost ještě podporovat a prohloubit?

Ivan FUKSA, náměstek ministra financí
--------------------
Tak do určité míry máte pravdu v tom, že to je, že to je jednostranné zaměřením, nicméně chceme-li si srovnat, srovnat výkonnost této ekonomiky a vycházíme z reality, jak, jací investoři můžou do České republiky vstoupit, tak přece jenom není to prachobyčejná montovna, automobilový průmysl přece jenom patří ke kvalitnějším technologiím, tak si myslím, že povinnost státu je takovouto investici nepřímo podpořit.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
A jak to dnešní rozhodnutí zapadá do toho, že vláda ani ne před měsícem schválila de facto konec investičních pobídek? Tohle v podstatě je investiční pobídka.

Ivan FUKSA, náměstek ministra financí
--------------------
Investiční pobídka se vztahuje na nějaké daňové zvýhodnění a v této fázi toto rozhodnutí vlády se týká jen a jen investice do majetku státu, anebo do majetku měst, obcí a krajů. Ne, není to žádné finanční ani daňové zvýhodnění podnikatelského subjektu.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Říká na Radiožurnálu náměstek ministra financí Ivan Fuksa. Děkuju a na slyšenou.

Ivan FUKSA, náměstek ministra financí
--------------------
Taky děkuju a na shledanou.


Zdroj: 28.5.2008, ČRo 1 - Radiožurnál, 21:00 Stalo se dnes

Nejčtenější