Novinky

Prodáme letiště, Budvar, ČSA

oddělení 2101 - Tiskové
oddělení 2101 - Tiskové

Vydáno

  • Lidé MF

Tak vykresluje vládní plány privatizační náměstek Fuksa. Nového majitele se možná dočká i ČEZ

Praha - Pan Privatizace. Vítězství ODS ve volbách vyneslo dlouholetého člena strany a bývalého starostu Příbrami Ivana Fuksu do ostře sledované pozice. Jako první náměstek ministra financí Miroslava Kalouska (KDU-ČSL) bude v následujících měsících řídit miliardové prodeje posledních státních gigantů.

* ODS kritizovala předchozí vlády, že netransparentně prodávaly státní majetek. Vy jste se zatím také nepředvedli - nejasnosti jsou kolem prodeje sedmi procent ČEZ i nákladového terminálu ČSA. Už je možné říct, kdo stojí za firmou Central European Handling, která terminál koupila?

Ne, protože si to dotyčný subjekt nepřeje. Já to nepovažuji za nic neobvyklého. Až budou podepsány smlouvy a subjekt bude mít byznys jistý, tak určitě všechno zveřejní.

* Nemají daňoví poplatníci právo vědět takové informace dřív, než jsou podepsány smlouvy?

Daňový poplatník nemůže plošně rozumět všem obchodním vztahům. Co je pro něj nejsrozumitelnější, je nabídková cena. A tady vyhrála firma, která nabídla nejvíc. To je nejpodstatnější informace.

* Říkáte, že si to subjekt nepřál. Ale pravidla jste přece stanovovali vy. A mohli jste říct: Podívej, my jsme stát, musíme se chovat maximálně otevřeně, a jestli do toho s námi chceš jít, musíš to respektovat.

Hlavní požadavek státu byl, že když se bude cargo privatizovat, bude prvořadá co největší výtěžnost. A to se skutečně stalo. Já výběrové řízení na prodej carga považuji za naprosto transparentní.

* Vítězná firma sídlí v soukromém bytě na sídlišti, vznikla měsíc po vyhlášení výběrového řízení a její majitel s médii vůbec nekomunikuje. To nepůsobí moc dobře.

Já se vás zeptám obráceně. V té soutěži byli lídři na evropském trhu, kteří jsou velmi kvalitní a mají dobré renomé. Dva vůbec nepodali nabídku, další dali méně než CEH. Co jsme měli udělat? Vybrat firmu, která dala nabídku o dvě stě milionů lacinější a ošidit státní rozpočet?

* Já nekritizuji to, že jste vybrali nejvyšší nabídku. Jen nechápu, proč nemůžete otevřeně říct, kdo to bude financovat a co má za plány.

Tohle není náš úděl. Náš úděl je vybrat subjekt, který nabídl nejvyšší cenu a který nám bude garantovat, že se cargo bude dobře rozvíjet. Až budou podepsané patřičné dokumenty, můžeme se teprve ptát, jaké mají finanční zdroje a co mají za plány.

* Neměli byste právě tohle vědět dopředu?

Dozorčí rada to ví. Já samozřejmě také, stejně jako pan ministr.

* Takže chápete, proč vítězná firma nemá normální sídlo a vznikla až měsíc poté, co byla soutěž na cargo vyhlášena?

Bylo mi vysvětleno, proč to tak bylo. Ale já znovu opakuji, že pokud bychom měli být takhle přísní vůči těmto postupům, které mohou vzbuzovat pochybnosti, tak by nám nezbylo než této firmě poděkovat, vyloučit ji z výběrového řízení a neprivatizovat. Anebo vybrat subjekt, který skončil na druhém místě, a stát tak připravit o desítky milionů korun. Podívejte, výběrové řízení skutečně proběhlo v pořádku. Neorganizovali ho amatéři, ale experti.

* Připravovala ho firma CA IB, která je kvůli svému angažmá v jiném případu týkajícím se státní pošty vyšetřována policií. Odešlo přes ni z nejasných důvodů dvě stě milionů korun na zahraniční zjevně mrtvou firmu.

To je věc, která může způsobovat různé pochybnosti. Ale je věcí managamentu ČSA, jakého poradce si najde. Pokud je pravda, co říkáte, tak je to nepříjemné a moc vhodné to není.

* Mluvil jste o ceně, kterou Central European Handling nabídl. Zatím nebyla zveřejněna, podle všeho je ale nečekaně vysoká (podle neoficiálních informací to je 763 milionů -pozn. red.). Taky vás tak překvapila?

Ta cena překvapila úplně všechny. I proto jsme oddálili valnou hromadu a vyžádali si od ČSA další dokumenty. Potřebovali jsme důkladně prozkoumat, zda je ta nabídka ekonomicky reálná a není to nějaká časovaná bomba. Ta cena je skutečně pro stát velmi slušná.

* Vaše vláda chystá privatizace za stovky miliard. Budete v těch největších obchodech trvat na tom, aby se maximum informací zveřejňovalo od samého počátku, a ne až poté, co se podepíše smlouva s vítězem?

Záleží na tom, jaký podnik se bude privatizovat a jestli stát bude v pozici, že si bude moci vybírat mezi kupci a diktovat si podmínky. Jsou subjekty, které potřebujeme zprivatizovat, nejsou to bohaté nevěsty, a tím pádem si nemůžeme moc diktovat.

* To platí pro jaké podniky?

Nebudu konkrétní.

* A koho vidíte jako bohaté nevěsty?

Jednoznačně to je Letiště Praha, Budějovický Budvar a pravděpodobně to bude i Česká pošta.

* Takže u nich budete trvat na tom, aby o prodeji bylo co nejvíce informací od samého začátku?

Já osobně můžu trvat, na čem budu chtít. Rozhodující bude názor vlády. Jasné ale je, že koupit jeden hangár na letišti, anebo sít poštovních služeb je rozdíl a nedovedu si představit, že by do takové soutěže šla neznámá firma, i kdyby měla za zády DHL. Jde o desítky miliard korun majetku, takže ten subjekt bude muset mít od počátku čitelné renomé.

* Už máte nějaký privatizační rozvrh? Víte, co všechno budete prodávat?

Letiště Praha, ČSA. Pak je to samozřejmě Budvar, Česká pošta, i když tam se určitě nebude prodávat stoprocentní podíl. Jak víte, vláda už schválila prodej nákladní dopravy Českých drah, a pak je to celá řada drobných účastí v řadě podniků. Chtěli jsme urychlit prodej karlovarského hotelu Thermal, který dvanáct let blokují soudní spory. Bohužel firma, s níž jsme ve při, nedávno podala další žalobu. Pro vládu v současné době připravujeme souhrnný materiál, co všechno by v následujících čtyřech letech připadalo k privatizaci. Ve velmi obecné rovině se bavíme i o privatizaci ČEZ. Spíše tedy o čase, kdy by měla případně přicházet v úvahu další privatizace ČEZ.

* Padají konkrétní termíny?

Nepadají. V této fázi chce mít vláda jasný přehled o tom, jaké má ČEZ akvizice v zahraničí, jaká je reálnost návratu tohoto byznysu a v jakémčase. Ekonomičtíministři chtějí dát jasnou strategii dalšího rozvoje ČEZ, protože se nabízí i další možné akvizice na relativně přátelských trzích. Ale také je otázka, jestli není ČEZ již příliš rozkročen.

* Jak daleko jste s přípravou prodeje letiště?

Teď zakládáme pracovní týmy, které budou privatizaci připravovat. V průběhu by měl jít na vládu první informativní materiál o možných variantách prodeje. Pak budou najmutí poradci a pak se zpracuje finální materiál s jasným zadáním o privatizaci.

* Bude u těchto prodejů rozhodovat jen to, kdo nabídne nejvyšší cenu? Nebo se budou posuzovat i další kritéria?

Ve většině případů to bude nejvyšší cena za předem daných strategických podmínek. Například u Budvaru se pravděpodobně bude garantovat česká značka a tradiční technologie. U některých bohatých nevěst, jako je třeba Letiště Praha, bych ale doporučoval stanovit minimální cenu, pod kterou nepůjdeme.

* Už víte, kolik byste za to všechno mohli dostat peněz?

Máme několik expertiz, které se rozcházejí tak o patnáct dvacet procent. Ale přesná čísla vám neřeknu, protože to jsou cenotvorné informace. Například v případě ČSA stačí drobné zakolísání v evropské letecké dopravě a cena může letět dolů i o osmdesát procent.

 


Zdroj:  Mladá fronta DNES, 27.8.2007, autor: Lucie Tvarůžková, Rozhovor s Ing. Ivan Fuksou, prvním náměstkem ministra financí

Nejčtenější