CZ EN

Nejde starostům Zlínska jen o pozornost médií?

Starostové malých obcí včera pohrozili stížností k Evropskému soudu pro lidská práva kvůli „daňové diskriminaci“. Reagují tak na zamítnutí své stížnosti Ústavním soudem ČR z důvodu formálních nedostatků. Jejich argumentace však trpí celou řadou omylů a vystupování je zbytečně konfrontační. Na nekonečné sérii tiskových konferencí nám zástupci zlínských Nezávislých starostů pro kraj znovu zopakovali, že trnem v oku jsou jim tzv. koeficienty velikostních kategorií obcí. Tyto koeficienty například způsobují, že nejmenší obce dostávají ze sdílených daní 6,5krát nižší výnos na obyvatele než hlavní město. Řešením by podle starostů mělo být zrušení těchto „diskriminačních koeficientů“, resp. daňový výnos by se celý přerozděloval podle prostého počtu obyvatel. Tímto opatřením by se hospodaření velkoměst zhroutilo, zatímco v Suché Lozi by obecní kasa přetékala.

Starostové malých obcí si neuvědomují, že v systému přerozdělování výnosu sdílených daní se pohybujeme mezi dvěma extrémy. Vtom prvním, kterým by zase mohli argumentovat zástupci velkých měst, by bylo přerozdělování nulové, tj. obce by dostaly ten daňový výnos, který by byl vygenerován na jejich území, jak je to v současnosti u daně z nemovitosti. To by zase naopak vedlo téměř k likvidaci příjmů většiny malých obcí.

Druhý extrém zase představuje ten systém, který navrhují zlínští Nezávislí starostové pro kraj. Pokud bychom se pokusili o analogii pro fyzické osoby, pak by to znamenalo, že by například všichni zaměstnanci odvedli státu sto procent své mzdy, a potom by každý dostal stejnou částku třeba ve výši průměrné mzdy bez ohledu na pozici, pracovní nasazení atd. Oba dva extrémy jsou nesmyslné a je nutno hledat vhodný kompromis mezi nimi.

Tímto kompromisem je návrh ministerstva financí, který posiluje výdajové možnosti malých obcí zavedením nejen nově nastavených koeficientů, které nebudou již skokové, ale také dvou nových kritérií přerozdělování s váhou tři procenta. Jedná se o prostý počet obyvatel a rozlohu obce. Podíl výnosu na obyvatele Prahy a nejmenších obcí se tak sníží na 3,3 z výše zmiňovaných 6,5.

Nezávislí starostové pro kraj to sice považují za krůček dobrým směrem, ale požadují mnohem více. Volí konfrontační strategii napadáním nejen vlády, ale také Svazu měst a obcí, který je přitom mnohem reprezentativnější organizací a který se snaží na novele zákona o rozpočtovém určení daní spolupracovat a ne ji jen kritizovat. Domnívám se, že jednou z příčin je snaha zaujmout voliče před blížícími se krajskými volbami.

 


Zdroj:  Lidové noviny, Horizont, 10.8.2007, autor: Ivan Fuksa, 1. náměstek ministra financí

Zobrazit formulář

Kontaktní formulář

Toto pole nevyplňujte!!!

Tato stránka je chráněna systémem reCAPTCHA a platí tyto zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.