Novinky

Ministerstvo financí pokračuje ve veřejné diskusi nad zkušenostmi občanů s institucemi finančního trhu

oddělení 2101 - Tiskové
oddělení 2101 - Tiskové

Vydáno

  • Ministerstvo financí
  • Tisková zpráva

Ochrana a posílení postavení spotřebitele na finančním trhu zůstává i v letošním roce jednou z hlavních priorit Ministerstva financí. Vedle příprav zákona o finančním ombudsmanovi a pokračování diskuse s představiteli finančního trhu ministerstvo i nadále sbírá zkušenosti občanů s finančními institucemi a jejich podněty ke zlepšení.

"Abychom umožnili vyjádřit se k projednávaným otázkám všem občanům, zřídili jsme na konci ledna 2006 speciální e-mailovou adresu spotrebitele@mfcr.cz. Na této adrese MF přijímá podněty, připomínky a náměty veřejnosti k fungování všech sektorů finančního trhu," říká náměstek ministra financí Tomáš Prouza.

K 31. březnu 2006 obdrželo MF prostřednictvím e-mailů pět desítek podání, z nichž téměř polovina směřovala k poplatkům účtovaným klientům ze strany finančních institucí. Druhá polovina došlých e-mailů zahrnovala rozmanitější skupinu připomínek od kritiky znění a celkové nepřehlednosti všeobecných obchodních podmínek, netransparentnosti nákladových položek, komplikovanosti výpočtu a skladby ukazatele roční procentní sazby nákladů (tzv. RPSN) u spotřebitelských úvěrů až po zavádějící propagaci podmínek získání některých produktů na finančním trhu. Někteří občané přitom připojili také náměty na řešení konkrétních problémů.

Podněty týkající se poplatků finančních institucí směřovaly především na banky a stavební spořitelny (95 %). "V případě bank se 86 % podání týkalo výše poplatků, velmi často za  přeshraniční platby. Řada stěžovatelů také zmiňovala dlouhé lhůty pro zúčtování transakcí," říká Tomáš Prouza. Nespokojenost s účtovanými poplatky dominovala také u stížností na stavební spořitelny, nejčasněji na růst ročního poplatku za vedení smlouvy nebo poplatek spojený se změnou cílové částky.

Vedle poplatků často zaznívá také kritika všeobecných obchodních podmínek finančních institucí, kterou dokládá například tato reakce: Pro ústavy (nejen finanční) jsou všeobecné obchodní podmínky a smlouvy psány právníky a běžný člověk nemá naprosto šanci jim porozumět a orientovat se v nich. Logicky pak dochází k závěru, že jsou jednostranně výhodné pro danou instituci. "Srozumitelnost všech informací týkajících se finančních produktů je jedním ze základních kamenů férového přístupu ke klientům, proto analyzujeme možnost vytvoření zjednodušených informací o finančních produktech, tzv. infolistů, které by klientům poskytovaly jasné, srozumitelné a srovnatelné informace," vysvětluje Tomáš Prouza. Příkladem infolistů mohou být zkrácené prospekty podílových fondů nebo evropský standard předsmluvních informací u úvěrů na bydlení.

Řada obdržených připomínek byla velmi užitečná a ministerstvo se jimi bude dále zabývat a budou součástí analýzy finančního sektoru pro plánované legislativní úpravy. "Zřízení e-mailové schránky se nám osvědčilo, proto možnost zasílat reakce občanů prodlužujeme a těšíme se na další podněty," uzavírá Tomáš Prouza s tím, že výsledky veřejné diskuse budou pravidelně ministerstvem zveřejňovány.

Nejčtenější